Priekšlikumi

24 apr
2017

Ielas un transports

Mēs ievērojami samazināsim automašīnu skaitu Rīgas centrā, uzlabojot gaisa kvalitāti un samazinot trokšņa intensitāti pilsētā. Mēs attīstīsim sliežu transporta infrastruktūru, izveidojot jaunas tramvaja līnijas un palielinot vilciena reisu biežumu aktīvākajās satiksmes stundās. Mēs ieviesīsim jaunu un modernu sabiedriskā transporta kustības shēmu, nodrošinot, ka transporta kustības datiem varēs sekot līdzi tiešsaistē. Mēs pārskatīsim, vai sabiedriskā transporta un autostāvvietu cenas noteiktas pamatoti. Mēs panāksim jaunu autostāvvietu izveidi Rīgas dzelzceļa staciju tuvumā, kā arī paplašināsim lielveikalu autoparkus, lai motivētu iedzīvotājus braucienam uz Rīgas centru izmantot sabiedrisko transportu. Mēs radīsim Rīgas centrā ielu, kas būs paredzēta tikai gājējiem. Mēs uzstādīsim Rīgā modernu monitoringa sistēmu un, veicot datu analīzi, ieviesīsim pārmaiņas, kas uzlabos satiksmes plūsmu pilsētā. Mēs motivēsim vismaz 10% Rīgas iedzīvotāju izvēlēties sabiedrisko transportu privātā automobiļa vietā. Mēs novirzīsim pazemē daļu Krasta ielas un Daugavmalā izveidosim promenādi nesteidzīgai laika pavadīšanai ūdens tuvumā. Mēs ik gadu ieguldīsim 50 miljonus eiro ielu remontdarbos, padarot Rīgu par ceļubūves un ceļu uzturēšanas paraugu Baltijā.

Ērta velotransporta infrastruktūra

Lai Rīgas centru padarītu apdzīvotāku un draudzīgāku pilsētas iedzīvotājiem, tas ir iespēju robežās jāatbrīvo no automašīnām. Tādā veidā tiktu uzlabota gaisa kvalitāte un samazināts trokšņa līmenis, Rīgas centram kļūstot gan par pievilcīgu dzīvesvietu ģimenēm ar bērniem, gan darbavietu jauniem, uzņēmīgiem cilvēkiem. Viens no instrumentiem, kā atbrīvot centru no automašīnām, ir ērtas velotransporta infrastruktūras izveide. Veloceliņi Rīgā ir jāievieš pārdomāti un pakāpeniski, īpašu uzmanību pievēršot “artērijām”, kas savieno Rīgas centru ar citiem pilsētas rajoniem. “Rīdzinieka kartes” īpašniekiem jādod iespēja izmantot privātās velonomas pakalpojumus par 14,99 EUR gadā. Atbrīvojot rīdziniekus no vajadzības velosipēdu iegādāties, pašiem nodrošināt apkopi un rūpēties par tā drošību, viņi būs motivētāki izvēlēties šāda veida transportu ikdienā.

Jāattīsta sliežu sabiedriskais transports

Lai samazinātu sastrēgumus galvaspilsētā, jāmotivē Pierīgas un Rīgai tuvo pilsētu iedzīvotāji braucienam uz Rīgas centru izmantot dzelzceļa satiksmi. Pašvaldības uzdevums ir nodrošināt bezmaksas autostāvvietas pie visām Rīgai tuvumā esošajām dzelzceļa stacijām. Tādā veidā cilvēki varēs ērti atstāt automašīnu pie savas dzīvesvietas tuvākās dzelzceļa stacijas un tālāk uz darbu doties ar vilcienu.  Lai vilcieni nebūtu pārpildīti, pašvaldībai ir jānodrošina papildu reisi aktīvākajās satiksmes stundās. Tāpat pie dzelzceļa stacijām un noslogotākajām sabiedriskā transporta pieturvietām ir jāizvieto ērtas velosipēdu novietnes. Arī pilsētā jāattīsta sliežu transporta infrastruktūra, papildinot jau esošās un izveidojot jaunas tramvaja līnijas. Sevišķi nepieciešama ir tramvaja līnija uz Purvciemu, Pļavniekiem un Ziepniekkalnu, kur dzīvo liela daļa Rīgas iedzīvotāju. Lai ļautu tramvajiem būt pilnīgi neatkarīgiem no pārējās satiksmes plūsmas, pilsētas ielās jāizvieto moderni luksofori, kas tramvajiem vienmēr nodrošinātu zaļo gaismu.

Sabiedriskā transporta kustības modernizēšana

Sabiedriskā transporta kustības datiem ir jābūt pieejamiem tiešsaistē, lai iedzīvotāji varētu sekot līdzi, kur konkrēti atrodas transporta līdzeklis, ar kuru viņi vēlas pārvietoties. Pieturās ir jāuzstāda elektroniskie tablo, kas rādītu atlikušo laiku līdz transporta pienākšanai. Nepieciešams veikt sabiedriskā transporta kustības pārklājuma auditu un pasažieru plūsmas analīzi, lai apzinātu neizdevīgos transporta maršrutus un tos likvidētu. Tā vietā ir jārada ērta un efektīva sabiedriskā transporta maršrutu shēma, kas motivētu vismaz 10% iedzīvotāju atteikties no privātā automobiļa lietošanas ikdienā. Ir jāievieš vienots e-talons, ar kuru varētu norēķināties ne tikai pilsētas sabiedriskajā transportā, bet arī piepilsētas vilcienos, kas savieno Rīgas centru ar Pierīgu un Rīgai tuvajām pilsētām. Ir jāatsakās no daudziem biļešu veidiem, ļaujot viena brauciena biļeti vajadzības gadījumā izmantot stundas garumā. Atsevišķi tramvaji, trolejbusi un autobusi jāaprīko ar eksperimentāliem velobagāžniekiem, sniedzot iespēju iedzīvotājiem noguruma dēļ vai velosipēda bojājuma gadījumā doties mājup ar sabiedrisko transportu.

Jaunas autostāvvietas

Cilvēki jau šobrīd, iebraucot Rīgā no citām pilsētām, mēdz atstāt privāto automašīnu kādā no autostāvvietām pie lielveikaliem un tālāk uz centru doties ar sabiedrisko transportu. Ir jāstimulē uzņēmēji, sadarbojoties ar lielveikaliem, paplašināt un padarīt ērtākas, plašākas un drošākas tur jau esošās autostāvvietas. Pašvaldības uzdevums ir nodrošināt ērtu un bieži pieejamo sabiedriskā transporta satiksmi autostāvvietu tuvumā. Nākamais solis, lai atbrīvotu Rīgas ietves un ielu malas no automašīnām, būtu izveidot vairākas lielas autostāvvietas centra tuvumā.

Gājēju iela Rīgas centrā

Veicot izpēti, kura no Rīgas centra ielām šim mērķim būtu visvairāk piemērota, eksperimentālā kārtā uz noteiktu laiku un brīvdienās tā jāpadara tikai par gājēju ielu. Vērojot pieprasījumu un gājēju dinamiku, varēs lemt par šīs ielas padarīšanu par pastāvīgu gājēju ielu. Vairākas citas Rīgas ielas jāpārveido par daļēji gājējiem un velosatiksmei paredzētām ielām ar ierobežotu autotransporta plūsmu.

Transporta plūsmas analīze

Ir jāievieš moderna monitoringa sistēma, kas analizētu transporta plūsmu centra rajonā, uz tiltiem un lielākajos piebraucamajos ceļos. Vadoties pēc šīs programmas sniegtajiem datiem, ir jālemj par izmaiņām (jauniem luksoforiem un ceļazīmēm, maksas iebraukšanas zonām, policijas ekipāžām), kas uzlabotu satiksmes plūsmu Rīgā. Šādā veidā būtu iespējams samazināt sastrēgumus, paātrināt automašīnu caurplūdi un samazināt satiksmes noslogojumu Rīgas centrā un tā apkārtnē. Viens no risinājumiem, lai novirzītu transporta plūsmu apkārt pilsētas centram, ir prāmja līnijas izveide starp Vecmīlgrāvi un Lejas Podragu. Šādas līnijas izveide būtiski ietaupītu braucēju laiku, jo Daugavas šķērsošana pat sastrēgumu stundās aizņemtu ne vairāk kā 10 minūtes. Projektu varētu īstenot, sadarbojoties ar privāto sektoru vai pilnībā tā īstenošanu uzticot privātajam sektoram.

Apdzīvota 11. novembra krastmala

Daļa Krasta ielas ir jānovirza pazemē, virspusē izveidojot pastaigu promenādi posmā no Vanšu līdz Akmens tiltam. Daugavas krasts ir jāpadara ērti pieejams nesteidzīgām pastaigām ikvienam pilsētas iedzīvotājam un viesim, kurš vēlas tur nokļūt no Vecrīgas puses. Tāpat ir jāatvēl vieta pietauvošanās vietu izveidei, kā arī sabiedriskās ēdināšanas un izklaides uzņēmumiem, kas atdzīvinātu krastmalu un padarītu to par pievilcīgu vietu nesteidzīgai atpūtai pie ūdens pašā pilsētas centrā.

Ceļu fonda izveide

Mēs izveidosim “Rīgas ceļu fondu”, kurā ik gadu tiks ieguldīti 50 miljoni eiro no valsts un pašvaldību budžeta un pilsētas nodevām. Desmit gadu laikā sakārtosim visas Rīgas maģistrālās ielas un lielāko daļu Rīgas apkaimju mazo ielu.

 

Ja vēlies uzzināt vairāk, apmeklē Latvijas Reģionu apvienības un partijas "Latvijas attīstībai" apvienotā saraksta mājaslapu www.mersbondars.lv