Andrejs Žagars: Ciemiņus uzņemt var arī pēc svētkiem

Tagad tas ir zināms oficiāli – Rīgas 2014 starptautiskā reklāmas kampaņa labākajā gadījumā sāksies tikai rudenī. Ņemot vērā, ka kultūras pasākumus ārzemniekam noķert būs gandrīz neiespējami, tā vietā Rīga tiks pasaulē lepni daudzināta kā „galamērķis par labu cenu”.

Nekas nav nokavēts!

Tūrisma attīstības valsts aģentūras (TAVA) rīkotais konkurss par to, kurš visveiksmīgāk tiks galā ar ERAF piešķirto aptuveni 1,3 miljonu eiro lielo finansējumu Rīga 2014 reklamēšanai ārzemēs, ir oficiāli izgāzies. Tā vietā, lai sabiedrībai tiktu paskaidrots, kā tas vispār varēja notikt, sākusies dažāda veida aizbildināšanās un mierināšana. Pirmkārt jau, nekas taču nenotiks, ja Rīgu pareklamēs arī nedaudz vēlāk, pēc svētkiem. Kultūras dzīve šeit turpinās dzirkstīt tāpat kā tas bija pirms Eiropas galvaspilsētas statusa, tikai nebūs tik lielas drūzmas: „Šo statusu jau neviens neatņem,” norādījis TAVA direktors Armands Slokenbergs. Otrkārt, 2015. gadā – potenciālās kampaņas laikā – Latvija būs kļuvusi par ES Padomes prezidējošo valsti. Tas nekas, ka lielākā daļa valsti prezentējošo kultūras pasākumu patiesībā notiks ārpus Latvijas. Pastāv cerība, ka daudzi tik un tā varētu sagribēt atbraukt un paskatīties, kas tad ir tā Latvija, kas šogad prezidē Eiropā. Treškārt, tā būs iespēja veidot kampaņu koncentrētāku, īpaši uzsverot Rīgas galveno trumpi – „atbraukšanu par labu cenu”. Šādi argumenti liek noticēt, ka patiesībā taču viss ir kārtībā, pat labāk nekā cerēts. Tā vietā, lai pieprasītu atbildību par Rīgas un Latvijas zaudēto iespēju paspīdēt pasaulē ar savu kultūru. Diemžēl joprojām pastāv risks starptautisko finansējumu no ERAF zaudēt, paliekot vispār bez kampaņas.

Uz Rīgu jādodas nesteidzoties

Ņemot vērā, ka lielākā daļa cilvēku joprojām plāno ceļojumus ilgtermiņā, nevis ļaujas spontānai vēlmei kaut kur aizbraukt jau rīt, kampaņas sākšana rudenī nepaspēs piesaistīt auditoriju Rīga 2014 noslēguma pasākumiem. Efekts no jebkuras masveidīgas kampaņas un mērķtiecīgas zīmola veidošanas ir sagaidāms ilgtermiņā. Šobrīd TAVA veidotais Latvija zīmola sauklis „Nesteidzīga atpūta Latvijā” vien harmoniski sasaucas ar nesteidzību, ar kādu ticis īstenots iepirkuma konkurss. Turpretim izvēlētie arhetipi „meklētājs” un „gudrais”, uz kuriem zīmola veidošana balstīta, prezentē potenciālo tūristu – tādu, kurš ir pietiekami gudrs, lai varētu galamērķi atrast pats, bez uzvedinošas reklāmas palīdzības.

Ideālie tūristi

Žēl, ka tā vietā, lai izmantot iespēju parādīt pasaulei savas vērtības un kultūras pērles, tomēr izvēlamies mērķauditoriju uzrunāt ar drošāko līdzekli – lēto galamērķi, zemajām nesezonas cenām. Ir jāpiesaista vairāk maksātspējīgu inteliģentu cilvēku, kuru intereses sniedzas ārpus plašajām Rīgas naktsdzīves iespējām un skaistajām meitenēm. Tādi, kas spēj „aizdomāties par būtisko dzīvē”, kas kā viens no Latvijas vides trumpjiem norādīts TAVA mājaslapā. Tādi, kas spēs par mūsu kultūru, dabu un gaisotni pastāstīt tālāk, pasaulē. Tādi, kuri ar savu personību un pieredzi spēs bagātināt arī Latvijas iedzīvotājus. Ņemot vērā, ka šis nav vienīgais precedents, kad publiska iepirkuma rīkotā konkursa rezultāti izrādījušies neapmierinoši, šī sistēma beidzot būtu jāmaina. Ir jāuzvar kvalitatīvākajam un atbilstošākajam piedāvājumam, nevis tam, kas solās izdarīt ātrāk vai par neadekvāti zemāku cenu. Vai sāksim ar to – būtu labi, ja vismaz kāds uzvarētu…