Programma Rīgas domes 2017. gada vēlēšanām

Latvijas Reģionu apvienības un partijas “Latvijas attīstībai” 4000 zīmju programma Rīgas domes vēlēšanām

Rīga varētu būt moderna Eiropas metropole. Šobrīd pašvaldības līdzekļi tiek ieguldīti visur, tikai ne ilgtspējīgā attīstībā. Turpinot šādā garā, Rīga būs Eiropas nomale ar sabrukušām ielām un astronomiski dārgu sabiedrisko transportu. Mēs zinām, kādu Rīgu mēs vēlamies redzēt un mēs esam definējuši precīzus uzdevumus, lai to panāktu.

Rīga varētu būt moderna Eiropas metropole. Šobrīd pašvaldības līdzekļi tiek ieguldīti visur, tikai ne ilgtspējīgā attīstībā. Turpinot šādā garā, Rīga būs Eiropas nomale ar sabrukušām ielām un astronomiski dārgu sabiedrisko transportu. Mēs zinām, kādu Rīgu mēs vēlamies redzēt un mēs esam definējuši precīzus uzdevumus, lai to panāktu.

SAKĀRTOTA INFRASTRUKTŪRA

Mēs veiksim pilsētas ielu kapitālo remontu

Mēs ik gadu ieguldīsim 50 miljonus eiro Rīgas ielu kapitālajos remontos. Četru gadu laikā Rīga kļūs par Baltijas paraugu ceļu būves un uzturēšanas jomā. Desmit gadu laikā panāksim, ka 100 % galveno ielu un vairāk nekā puse Rīgas apkaimju mazo ielu būs lieliskā stāvoklī. Ielas tiks atjaunotas tā, lai pilsēta būtu cilvēkiem draudzīga.

Mēs nodrošināsim izcilu sabiedriskā transporta kustību

Mēs veiksim neizdevīgu reisu auditu un uzlabosim sabiedriskā transporta kustības shēmas, sevišķu uzmanību pievēršot efektīviem apkaimju un Pierīgas savienojumiem ar Rīgas centru. Padarot sabiedrisko transportu ērtu un izdevīgu, stimulēsim vismaz 10 % iedzīvotāju izvēlēties tramvaju vai trolejbusu privātā transporta vietā. Tādā veidā uzlabosies pilsētas gaiss un samazināsies trokšņu līmenis.

Mēs izveidosim tramvaju līnijas uz pilsētas apkaimēm

Mēs attīstīsim sliežu transporta infrastruktūru pilsētā, papildinot jau esošās un izveidojot jaunas tramvaju līnijas. Īpaši svarīgi ir izveidot tramvaja līniju uz Purvciemu, Pļavniekiem un Ziepniekkalnu, kur dzīvo liela daļa Rīgas iedzīvotāju.

LABA DZĪVES KVALITĀTE

Mēs likvidēsim rindas bērnudārzos

Šī brīža bērnudārzu finansēšanas modelis ir jāmaina. Neatkarīgi no tā, vai vecāki ir izvēlējušies pašvaldības vai privāto dārziņu, pašvaldībai ir jānodrošina vienāds līdzfinansējums – 250 eiro mēnesī. Sadarbojoties ar privātajiem bērnudārziem, mazāk nekā pusgada laikā ievērojami palielināsim pieejamo vietu skaitu dārziņos un pilnībā likvidēsim rindas.

Mēs radikāli uzlabosim māju un teritoriju apsaimniekošanu

“Rīgas namu pārvaldnieks” ir pilsētas kauns – slikta pakalpojumu kvalitāte, aizdomīgi darījumi un iepriekšējā gadsimta domāšana. Mēs radikāli reorganizēsim “Rīgas namu pārvaldnieku”, panākot to, ka namu apsaimniekošana kļūst godīga, kvalitatīva un lētāka. Namu apsaimniekošana būs sasniedzams un profesionāls pakalpojums. Mēs īstenosim mērķtiecīgu dzīvojamo namu pagalmu atjaunošanas programmu un stimulēsim māju siltināšanu, veidojot izcilu dzīves vidi visiem rīdziniekiem.

GODĪGA UN TAISNĪGA PĀRVALDE

Mēs panāksim Rīgas Domes darba caurskatāmību

Rīgas pašvaldības darbību šobrīd caurauž ilgstoši funkcionējoša koruptīva sistēma. Par to liecina skaļie krāpšanas skandāli un virkne aizturēto amatpersonu gandrīz ikvienā Rīgas Domes darbības jomā. Mēs īstenosim gudru un racionāli organizētu pilsētas pārvaldi, kas ļaus katru gadu pilsētas budžetā ietaupīt aptuveni 100 miljonu eiro, neciešot nevienam no šobrīd sniegtajiem pakalpojumiem.

Mēs samazināsim Rīgas pašvaldības parādu

Rīgas pilsētas parāds nemākulīgas saimniekošanas dēļ nepārtraukti pieaug. Ik gadu parāda atmaksai pašvaldība tērē aptuveni 50 miljonus eiro. Ar gudru finanšu pārvaldību mēs samazināsim šos maksājumus par vairāk nekā 35 miljoniem eiro gadā.

Mēs panāksim maksimālu NVO iesaisti pašvaldības darbā

Rīgas pārvalde neņem vērā Rīgas iedzīvotāju vajadzības. Mēs veidosim partnerību ar NVO strādājošajiem ikvienā pašvaldības darbības jomā, deleģējot šīm organizācijām konkrētas pašvaldības funkcijas un uzklausot ieteikumus.

RĪGA – IZCILA PILSĒTA

Mēs radīsim pievilcīgu un sakārtotu biznesa vidi

Mēs izveidosim Rīgas investoru programmu, piedāvājot pievilcīgas nodokļu atlaides, sedzot infrastruktūru attīstības izmaksas un likvidējot birokrātiskos šķēršļus.

Mēs izveidosim izcilnieku programmu studentiem

Mēs izveidosim programmu, lai katra Latvijas jaunieša, kurš iestāsies kādā no TOP 10 pasaules augstskolām, mācību un dzīvošanas izdevumi būtu finansēti. Ja jaunietis pēc absolvēšanas apņemsies 10 gadus nostrādāt Rīgā, viņa kredīts tiks dzēsts.

Mēs uzcelsim muzeju un koncertzāli

Mēs panāksim, ka ar Rīgas pašvaldības atbalstu tuvākajos gados taps jauns 20. gadsimta otrās puses mākslas muzejs, akustiskā koncertzāle, kā arī tiks atjaunota Dziesmusvētku estrāde.

Mēs dzīvojam pilsētā, kas kļūst arvien pelēkāka un drūmāka. Bet Rīgai ir jākļūst par pilsētu, ar kuru lepoties. Ne tikai, ejot pa ielu, bet arī nodibinot savu uzņēmumu vai apmeklējot mūzikas koncertu. Rīgai ir jābūt pilsētai, kas ir godīga, taisnīga un iedzīvotājam draudzīga un pretimnākoša. Visās jomās. Tas ir mūsu spēkos.


Programma Rīgas domes darbam

Kultūra

Mēs uzcelsim Rīgā akustisko koncertzāli, kurā varēs pilnvērtīgi baudīt gan pasaulslavenu Latvijas, gan ārvalstu mākslinieku koncertus. Mēs veidosim arvien plašāku un bagātīgāku kultūras pasākumu piedāvājumu Rīgas apkaimēs. Mēs mērķtiecīgi popularizēsim mūsu kultūras bagātību ārvalstīs, kas mudinās Rīgu apmeklēt mākslas entuziastus un kvalitatīvas izklaides cienītājus. Mēs nodrošināsim adekvātu atalgojumu amatieru pulciņu vadītājiem. Mēs izveidosim 20. gadsimta Latvijas mākslas muzeju, kur tiks izstādīti jaunāko laiku darbi, kas šobrīd vietas trūkuma atrodas Latvijas Nacionālā mākslas muzeja fondos.

Akustiskā koncertzāle Rīgā

Opolais, Garanča, Nelsons – tie ir cilvēki, kas ar mūzikas palīdzību nes Latvijas vārdu visā pasaulē. Diemžēl bez akustiskās koncertzāles Rīgā nav iespējams pilnvērtīgi baudīt šo un citu pasaulslavenu Latvijas, kā arī ārvalstu mākslinieku koncertus. Rēzeknē, Cēsīs un Liepājā jau šādas koncertzāles ir tapušas. Arī Rīgai beidzot jāuzceļ gan cienīga mājvieta Latvijas Nacionālajam simfoniskajam orķestrim, gan pasaules līmeņa mūzikai.

Kultūras dzīve Rīgas apkaimēs

Ir jāveic kultūras decentralizācija un jāvairo kultūras pieejamība Rīgas pilsētas apkaimēs. Pilsētas kultūras programma ir jāveido arī ārpus Rīgas pilsētas centra, iesaistot apkaimju biedrības un aktīvistus, lai arī Teika, Vecmīlgrāvis vai Āgenskalns kļūtu par nozīmīgu Rīgas pilsētas kultūras dzīves sastāvdaļu. Pašvaldībai sadarbojoties ar NVO, jāsniedz atbalsts projektiem, kuru mērķis ir kultūras organizēšana un popularizēšana ārpus Rīgas centra, kā arī iedzīvotāju iesaiste brīvā laika pavadīšanai teātra, deju, koru un citos kolektīvos apkaimēs.

Jauns 20. gadsimta mākslas muzejs

Modernās mākslas muzejs sniedz pienesumu gan kultūrai kopumā, gan arī pilsētvides attīstībai. Restaurētajā Latvijas Nacionālās mākslas muzejā (LNMM) ir izstādīta tikai neliela daļa no Latvijas 20. gadsimta otrās puses mākslas darbiem. Liela daļa no muzeja krājumā esošajiem darbiem tiek izlikta apskatei labākajā gadījumā reizi desmitgadē.  Rīgas pašvaldībai ir jāizveido Latvijas 20. gadsimta otrās puses mākslas muzejs, lai sniegtu pilsētas iedzīvotājiem un viesiem iespēju ik dienas apskatīt labākos jauno laiku Latvijas mākslas vēstures darbus.

Rīgas Kultūras tūrisma veicināšana

gads, kad Rīga bija Eiropas kultūras galvaspilsēta, starptautiskā mērogā bija ļoti neveiksmīgs. Lai arī programmas piedāvājums rīdziniekiem bija plašs, mēs bijām piemirsuši par mūsu kultūras popularizēšanu starptautiskā mērogā. Mūsu kultūrai ir pietiekama bāze, lai uz Rīgu skatītos tāpat kā uz Vīni, Londonu vai Parīzi. Lai tas notiktu, mūsu kultūra ir mērķtiecīgi jāpopularizē arī ārpus mūsu valsts robežām.

Atalgojuma palielināšana amatieru pulciņu vadītājiem

Šobrīd amatieru pulciņu vadītāji ir atstāti novārtā gan no valsts, gan pašvaldības puses. Koru un deju kolektīvu vadītāji lielākoties strādā vairākās darbvietās vienlaicīgi, lai saņemtu konkurētspējīgu atalgojumu. Pašvaldības uzdevums ir palielināt šo vadītāju algu, samazinot viņu slodzi un ļaujot pilnvērtīgi pildīt darba pienākumus.

Rīgas Kultūras fonda izveide

Rīga ir ne tikai Latvijas kultūras galvaspilsēta. Tā ir bijusi un var būt izcila starptautiska kultūras metropole – Ziemeļeiropas kultūras centrs, kur tiek organizēti labākie pasaules kultūras notikumi un veidojas vislabvēlīgākā kultūras vide visā reģionā. Mēs panāksim, ka ar Rīgas atbalstu tuvākos gados taps jauns Pēckara mākslas muzejs, lieliska akustiskā koncertzāle un tiks atjaunota Dziesmusvētku estrāde. Taču būtiskākais – taps daudzi jo daudzi starptautiski nozīmīgi kultūras notikumi, kurus Rīga atbalstīs ar ievērojami palielinātu finansējumu. Lai to panāktu, mēs nošķirsim ienākumus no azartspēļu nodokļa Rīgas budžetā īpašā Rīgas Kultūras fondā.

Sports

Mēs nodrošināsim kvalitatīvu un visiem pieejamu infrastruktūru, palielinot finansējumu sporta skolām un to speciālistiem, atbalstot labākos, starptautiskās sacensībās Rīgas vārdu popularizējošus sporta klubus. Mēs veicināsim veselīgu dzīvesveidu un sporta attīstību, līdzfinansējot prestižu Eiropas un pasaules čempionātu norisi galvaspilsētā.

Sporta infrastruktūra

Infrastruktūras nepietiekamība ir galvenā sporta nozares problēma Rīgas pašvaldībā. Kvalitatīvu materiāltehnisko bāžu trūkst visiem – profesionāļiem, skolēniem un amatieriem. Tāpēc mēs nākamo četru gadu laikā apņemamies:

  • Sadarbībā ar Latvijas Olimpisko komiteju, saņemot valsts galvojumu, Pārdaugavā uzbūvēt Rīgas Olimpiskajam sporta centram (Grostonas ielā 6b) līdzvērtīgu, maza mēroga, bet starptautisku sacensību kritērijiem atbilstošu, plašam iedzīvotāju lokam ikdienā pieejamu sporta būvi ar aptuveni 3500 skatītāju vietām tribīnēs,
  • Bijušā Latvijas Universitātes stadionateritorijā (Barona ielā 116a) uzbūvēt jaunu vieglatlētikas stadionu ar 400m skrejceļu un brīvas pieejas sporta spēļu laukumiem, kā arī atbilstoši starptautiskajiem standartiem renovēt Rīgas nacionālo sporta manēžu (Maskavas ielā 160).,
  • Uzbūvēt vieglas konstrukcijas sporta būves pie izglītības iestādēm Imantā, Ziepniekkalnā, Vecmīlgrāvī un Ķengaragā. Apzināt un izvērtēt visu Rīgas pirmsskolu un sākumskolu izglītības iestāžu sporta infrastruktūru – esamību, kvalitāti un nepieciešamos uzlabojumus, īstenot tos,
  • Nodrošināt brīvas pieejas sporta infrastruktūras objektus izglītības iestāžu sporta laukumos Rīgas apkaimēs aktīvai brīvā laika pavadīšanai ikvienam rīdziniekam,
  • Izveidot ūdens sporta veidu bāzi Lucavsalā, izmantojot unikālo iespēju, ko Rīgas centrā dod Daugava, labiekārtojot teritoriju smaiļošanai un kanoe airēšanai.

Ja arī valsts izpildīs savas apņemšanās renovēt Daugavas stadionu un uzbūvēt jaunu hokeja halli, pēc četriem gadiem sporta infrastruktūra Rīgā būs pietiekama, kvalitatīva un pieejama.

Atbalsts sporta skolām un treneriem

Četru gadu laikā kopumā par 30% palielināsim finansējumu profesionālās ievirzes sporta programmām. Tajā skaitā summa ietvers līdzfinansējumu arī pašvaldības noteiktiem kritērijiem atbilstošām privātajām sporta skolām un klubiem, kas strādā ar bērniem un jauniešiem.

Atbalsts augstu sasniegumu sportam

Sporta klubiem, kas atbilst noteiktiem kritērijiem, nodrošināt iespēju pretendēt uz pašvaldības atbalstu:

  • klubs kā konkurētspējīgs dalībnieks piedalās prestižās starptautiskās, konkrētās federācijas atzītās sacensībās;
  • sadarbojas un atbalsta (t.sk. finansiāli) attiecīgā sporta veida jaunatnes sistēmu vai tās daļu, caur jauno talantu progresu un meistarības pilnveidi nodrošinot augstu sasniegumu pēctecību;
  • finanses ir atklātas un caurskatāmas, nodrošinot iespēju iepazīties ar tā līdzekļu izlietojumu, tajā skaitā pārliecināties par nodokļu nomaksu.

Katru gadu vismaz 300 tūkstošu eiro apmērā līdzfinansēsim dažādu sporta veidu jauniešu Eiropas čempionāta sarīkošanu Rīgā. Vismaz vienu reizi četros gados līdzfinansēsim Eiropas vai pasaules čempionāta norisi kādā no olimpiskajiem sporta veidiem pieaugušajiem.

Tautas sports

Atbalstīsim, tajā skaitā finansiāli, visu vecumu grupām paredzētas tautas sporta aktivitātes, kas vērstas uz  aktīva dzīvesveida, veselīga uztura, fizisko aktivitāšu īstenošanu sabiedrībā, veicinot to iedzīvotāju īpatsvara palielināšanos, kuri vismaz divas reizes nedēļā nodarbojas ar fiziskām vai sportiskām aktivitātēm.

Drošība

Mēs beigsim izmantot Rīgas pašvaldības policiju kā sabiedriskā transporta kontrolieru palīgpersonālu un koncentrēsim visus resursus galvenajam uzdevumam – Rīgas iedzīvotāju drošībai. Mēs palielināsim policijas patruļu skaitu Rīgas ielās. Mēs izvietosim Rīgas ielās vēl vairāk videonovērošanas kameru, kā arī ieviesīsim policijas darbā citas modernās tehnoloģijas, kas ievērojami palīdz noziegumu atklāšanā. Mēs izbeigsim Valsts policijas un Pašvaldības policijas funkciju dublēšanu, tā vietā radot efektīvu savstarpējo sadarbību. Mēs ieviesīsim kvalificētus darbiniekus, kuri cīnīsies pret jebkāda veida korupciju Rīgas pašvaldībā un tās uzņēmumos. Mēs pieliksim punktu Rīgas taksometru vadītāju pretlikumīgajai “karošanai par teritorijām” un izskaudīsim ilgi pastāvošo kriminālo situāciju Rīgas Centrāltirgū.

Policisti nedrīkst strādāt kā biļešu kontrolieri

Rīgas pašvaldības policiju nedrīkst izmantot kā sabiedriskā transporta kontrolieru palīgpersonālu, kura uzdevums ir iekasēt soda naudas no pasažieriem par braukšanu bez biļetes. Pašvaldības policijas vienīgais uzdevums ir rūpes par rīdzinieku un pilsētas viesu drošību, un tam arī būtu jāmobilizē visi spēki. Policistu noslogošana, pildot sekundāras funkcijas, ir jāizbeidz. Pašvaldības policijas resursi ir jākoncentrē tikai galvenās prioritātes nodrošināšanai – drošībai Rīgas ielās. Lai to sasniegtu, ir jāpalielina arī patruļu skaits Rīgas apkaimēs, īpaši jau šobrīd zināmajās kriminogēnajās teritorijās.

Jaunākās tehnoloģijas noziedzības mazināšanai

Attīstītajās valstīs arvien lielāka nozīme noziedzīgo nodarījumu atrisināšanā un vainīgā atrašanā ir modernajām tehnoloģijām. Analizējot videonovērošanas kameru ierakstus, tiek atklāta virkne noziegumu. Tāpēc ir ne tikai jāturpina palielināt videonovērošanas kameru skaits Rīgas ielās, bet arī regulāri jāapmāca policijas darbinieki, kā analizēt un apstrādāt kameru ierakstus. Kārtības uzturēšanai un cilvēku drošībai Rīgas ielās ir jānodrošina arī citas jaunākās tehnoloģijas – piemēram, videonovērošanas kameru attēlu apstrādes programmas un droni, kas palīdz uzturēt kārtību masveida pasākumos.

Pašvaldības policijas un Valsts policijas sadarbība

Ir jāizbeidz Pašvaldības policijas un Valsts policijas konkurēšana un darbību dublēšana, tā vietā panākot veiksmīgu savstarpējo sadarbību. Uz nozieguma vietu pēc izsaukuma ir jādodas tuvākajai ekipāžai neatkarīgi no tā, vai ir Valsts vai Pašvaldības policija. Ņemot vērā nozieguma raksturu, tālākai izmeklēšanai šī lieta jānodod atbildīgajai policijas instancei. Nepieciešams ieviest arī Pašvaldības policijas patruļas civilajās drēbēs, tādā veidā palielinot atklāto noziegumu skaitu un vairojot drošības sajūtu ielās.

Sadarbība cīņā pret korupciju

Nepieciešams ieviest kvalificētus policijas darbiniekus, kuri, sadarbojoties ar KNAB, izskaustu jebkāda veida korupciju Rīgas pašvaldībā un tās uzņēmumos. Rīgas pašvaldībai ir jābūt par izcilu paraugu sabiedrībai korupcijas novēršanā, nevis naudas atmazgāšanā un kukuļņemšanā.

Beigas taksometru vadītāju kariem un drošs Rīgas Centrāltirgus

Pašvaldības uzdevums ir savest kārtībā likumdošanu un citus regulējošos noteikumus, pieliekot punktu 1990. gados raksturīgajiem taksometru vadītāju “kariem par teritoriju”. Citu taksometru vadītāju fiziska iespaidošana vai kaitējuma nodarīšanu viņu mantai nav uzskatāmas par godīgas konkurences pazīmēm šajā nozarē. Tāpat ir beidzot jānodrošina kvalificētu vadītāju izvēle Rīgas Centrāltirgum, kuri, efektīvi sadarbojoties ar Pašvaldības policiju, beidzot izskaustu ilgi pastāvošo kriminālo situāciju Rīgas Centrāltirgū un tā teritorijā.

Uzņēmējdarbības vides un inovācijas attīstība

Mēs nodrošināsim uzņēmējdarbībai būtisko teritoriju attīstību, kas motivēs ārvalstu investorus atvērt savus biznesa un ražošanas uzņēmumus tieši Rīgā. Mēs ieviesīsim nodokļu atlaides gadījumos, kad investors būs veicis būtisku personīgo ieguldījumu pilsētas infrastruktūras sakārtošanā. Mēs rīkosim regulāras tikšanās ar uzņēmējus un investorus pārstāvošajām organizācijām, lai apzinātu un novērstu pašvaldības radītos birokrātijas šķēršļus, kas apgrūtina viņu ikdienas darbu un jaunu projektu uzsākšanu. Mēs izbeigsim pašvaldības radīto konkurenci veiksmīgi funkcionējošiem uzņēmumiem un likvidēsim zaudējumus nesošo uzņēmumu “Aqua Rīga”. Mēs panāksim, ka būt uzņēmējam Rīgā – tas atkal ir prestiži! Mēs veicināsim moderno tehnoloģiju un citu inovatīvu risinājumu izmantošanu Rīgas pilsētvidē. Mēs Rīgā izveidosim zinātnes un eksperimentālo centru, kurā varēs apskatīt un aptaustīt Latvijā radītos zinātniskos sasniegumus. Mēs uzsāksim “mobilās misijas”, kas dosies uz skolām demonstrēt jaunākos zinātniskos sasniegumus un eksperimentus, lai vairotu jauniešu interesi par eksaktajām zinībām. Mēs izveidosim atbalsta programmu, piešķirot finansējumu jauniem un inovatīviem uzņēmēju projektiem, par kuru radītajiem produktiem būs izrādījis interesi pirmais starptautiska mēroga klients

Jaunas biroja telpas un ražošanas ēkas

Rīgā šobrīd ir starp Baltijas galvaspilsētām mazākais biroju telpu daudzums, rēķinot uz vienu iedzīvotāju. It sevišķi liels trūkums ir lielo platību biroju telpu segmentā. Tāpat trūkst arī modernu ražošanas telpu ar uzņēmējdarbībai nepieciešamo infrastruktūru. Šādu telpu neesamība nereti ir galvenais iemesls, kāpēc ārvalstu uzņēmumi atsakās no ieceres atvērt savus birojus un ražotnes tieši Rīgā, un līdz ar to pilsēta zaudē būtisku ilgtermiņa finansiālu pienesumu savai ekonomikai. Tāpēc, izstrādājot pašvaldības teritorijas plānojumu, par mērķi ir jāizvirza uzņēmējdarbībai būtisko teritoriju attīstība, kas sekmētu ārvalstu investoru interesi šeit atvērt jaunus uzņēmumus.

Labvēlīga vide investīciju piesaistei

Infrastruktūras nodevai ir jābūt finanšu instrumentam, kura uzdevums ir sakārtot un uzlabot uzņēmēja ikdienas darba vidi. Ir jāveic izmaiņas Rīgas domes saistošajos noteikumos, liedzot šos līdzekļus izmantot citu pašvaldības izdevumu segšanai. Uzņēmēju maksātā nodeva ir jāiegulda tikai publiskās ārtelpas, satiksmes infrastruktūras un inženierkomunikāciju uzlabošanas projektos, kas tiek īstenoti attīstāmo objektu apkaimes robežās. Tāpat noteikumos ir jāveic izmaiņas, nosakot nodokļu atlaides gadījumos, kad investors ir veicis būtisku personīgo ieguldījumu maģistrālo inženierkomunāciju izbūvē pilsētā. Šādas regulējumu izmaiņas veicinātu investoru uzticību Rīgas pašvaldībai un motivāciju ieguldīt finanšu līdzekļus infrastruktūras vides sakārtošanā.

Reformas Rīgas būvvaldē

Uzņēmēji daudzkārt uzsvēruši, ka būvprojektu īstenošanu ļoti apgrūtina Rīgas būvvaldes pārlieku lielā birokrātija un lēnā lēmumu pieņemšana. Būvvalde ir viena no koruptīvākajām iestādēm pilsētā, projektiem tiekot saskaņotiem šauras grupas interesēs. Viens no veidiem, kā atvieglot uzņēmēja darbu, ir elektroniskās būvprojektu saskaņošanas sistēmas ieviešana. Tas ļautu nebūtiskas kļūdas projektā novērst procesa laikā, paātrinot būvprojektu saskaņošanas gaitu vidēji par vismaz pieciem mēnešiem. Ir jāveido vienota komunikācijas tīklu turētāju datubāze un jārada iespēja veikt paralēlo saskaņošanu, kas ļautu projektētājam jau darba sākumā redzēt kopējo situāciju objekta atrašanās apkaimē un aprēķināt potenciālās ar to saistītās izmaksas. Tāpat ir jāsamazina birokrātiskais slogs maziem privātiem objektiem, tādējādi būvvaldes resursus novirzot uz lielu industriālu objektu operatīvāku izvērtēšanu un saskaņošanu. Jānodrošina, ka par saskaņojamo objektu ir atbildīga viena konkrēta persona. Šāda darbība ir nepieciešama, lai skaidri norādītu gan atbildību, gan arī saskaņošanas procesā atvieglotu projekta iesniedzēja komunikāciju.

Caurspīdīgi iepirkumi

Rīga ir lielākais pakalpojumu un preču iepircēja valstī. Diemžēl nereti iepirkumu procedūrā norādītās prasības ir nepamatoti augstas, liekot uzņēmējam nodrošināt sertifikātus, garantijas vai augstu darba pieredzi, kas nav būtiski nepieciešama projekta īstenošanai. Atvērta, pareizi plānota un caurspīdīga pašvaldības iepirkumu procedūra varētu kļūt par ļoti spēcīgu rīku uzņēmējdarbības vides stimulēšanai, kā arī veicināt jauno un inovatīvo uzņēmumu izaugsmi.

Regulāras tikšanās ar uzņēmējiem un investoriem

Neviens labāk par pašiem uzņēmējiem un investoriem nezina, kas ir tie Rīgas domes birokrātiskie šķēršļi, kuri būtiski, taču bezjēdzīgi apgrūtina gan viņu ikdienas darbu, gan jaunu projektu uzsākšanu. Lai šos šķēršļus apzinātu un novērstu, viņi ir jāuzklausa, veidojot regulāras tikšanās ar uzņēmējus un investorus pārstāvošajām organizācijām. Rīgai ir jābeidz radīt konkurenci jau esošiem un veiksmīgi funkcionējošiem uzņēmumiem. Zaudējumus nesošais uzņēmums “Aqua Rīga” ir jālikvidē. Pašvaldības uzdevums ir radīt godīgus konkurences apstākļus uzņēmējiem, pilnīgi atsakoties no varas resursu izmantošanas pakalpojumu sniegšanā un preču ražošanā. Pašvaldības uzņēmumu uzdevums nav pelņas gūšana, bet pakalpojumu nodrošināšana.

Rīga – darījumu pilsēta

Rīgai ir jākļūst par starptautiski pazīstamu darījumu pilsētu. Attīstot infrastruktūru un veicinot starptautisku pasākumu norisi, ir jāpopularizē Rīga kā Baltijas uzņēmējdarbības centrs. Ir jāpilnveido vietne www.investriga.lv, to regulāri papildinot ar aktuālo informāciju par nozīmīgākajiem investīciju projektiem pašvaldības administratīvajā teritorijā. Par vienu no prioritātēm ir jāizvirza moderni aprīkotas, plašas konferenču un izstāžu zāles būvniecību, izmantojot publiskās un privātās partnerības iespējas. Aktīvi strādājot pie investīciju piesaistes un piedaloties starptautisku forumu, semināru, uzņēmēju vizīšu un citu aktivitāšu organizēšanā, Rīga iegūtu ilgtspējīgu darījumu un uzņēmējdarbībai pretimnākošas pilsētas tēlu.

Uzņēmējdarbības prestižs sabiedrībā

Lai arī uzņēmējdarbības prestižs valstī kopumā joprojām ir zems, aptuveni 30% rīdzinieku ir domājuši par sava biznesa uzsākšanu. Tas nav maz. Sadarbībā ar uzņēmējus pārstāvošajām organizācijām ir jāveido informatīvi pasākumi, kas vēl vairāk stimulētu iedzīvotāju interesi un izpratni par uzņēmējdarbību. Ir jāpalīdz jaunajiem Rīgas uzņēmējiem uzsākt biznesu, gan palielinot atbalstu šobrīd veiksmīgi funkcionējošajai grantu programmai “Atspēriens”, gan veidojot ciešāku sadarbību ar Rīgas biznesa inkubatoriem. Par vienu no pašvaldības prioritātēm ir jāizvirza jaunu uzņēmumu skaita palielināšana Rīgā. Būt uzņēmējam Rīgā – tam atkal ir jābūt prestiži!

Tūrisma veicināšana

Ir jāizveido vismaz divas jaunas stāvvietas tūristu autobusiem – Skonto stadiona apkaimē, lai tūristiem sniegtu iespēju apskatīt jūgendstilu, un Vecrīgas tuvumā. Šīs stāvvietas nedrīkst atrasties netālu no jau esošajām, lai visas tūristu grupas nesāktu ekskursiju no viena punkta. Papildus pilsētas viesu ērtībai blakus stāvvietām būtu nepieciešams ierīkot publiskās tualetes. Viena no aktuālākajām problēmām tūrisma nozarē Rīgā ir arī absurdie RTAB (Rīgas Tūrisma attīstības biroja) izdotie gidu pārsertifikācijas noteikumi. Ir jāatceļ prasība par obligātajiem 160 stundu licenzētajiem kursiem gadījumos, ja cilvēks var uzrādīt tūrisma uzņēmuma apliecinājumu, ka viņš ir strādājis kā Rīgas gids vismaz vienu gadu pēdējo trīs gadu laikā.

Pašvaldība – inovācijas produktu “pirmais klients”

Rīgā koncentrējas lielākā daļa Latvijas uzņēmumu, zinātnes un pētniecības centru, kā arī nozīmīgākie reģiona investīciju fondi un bankas. Neskatoties uz to, Rīgu joprojām nevar saukt par modernu pilsētu, kas mērķtiecīgi ieguldītu inovācijas attīstībā un komercializācijā. Līdz šim pašvaldības investīcijas inovācijā ir bijušas niecīgas. Rīgas dome katru gadu savu uzņēmumu un infrastruktūras uzturēšanai tērē milzīgus finanšu resursus. Daļu no šiem izdevumiem būtu iespējams novirzīt inovatīvu risinājumu ieviešanai, sasniedzot tos pašus mērķus, taču paralēli stimulējot jaunu zināšanu apguvi un produktu radīšanu. Tādā veidā pašvaldība varētu veicināt inovācijas attīstību, kļūstot par “pirmo klientu” inovatīviem risinājumiem, kas radīti Latvijas uzņēmumos, augstākajās mācību iestādēs un pētniecības institūtos.

Inovācijas popularizēšana iedzīvotāju vidū

Viens no veidiem, kā popularizēt Rīgu kā inovācijām draudzīgu metropoli, ir izvietot pilsētvidē informatīvus un skaidrojušus vizuālos materiālus. Tikpat svarīgi ir veicināt moderno tehnoloģiju un citu inovatīvu risinājumu izmantošanu pilsētā, piemēram, ieviešot Rīgas ielās un parkos apgaismes iekārtas, kas reaģētu uz kustību plūsmu un “barotos” no alternatīvās enerģijas. Latvijas uzņēmēju radītie inovatīvie un funkcionāli pievilcīgie risinājumi ir jāizvieto visā pašvaldības teritorijā, kur tie ir nepieciešami – piemēram, lidostā, autoostā, dzelzceļa stacijās u.tml.

Zinātnes un eksperimentālā centra izveidošana

Lai popularizētu Latvijā radītos zinātniskos sasniegumus, no kuriem liela daļa ir kļuvusi par daudzu ikdienas neatņemamu sastāvdaļu, Rīgā ir jāizveido zinātnes un eksperimentālais centrs. Viens no šāda centra prioritārajiem mērķiem būtu sekmēt bērnu un jauniešu interesi par eksaktajām zinātnēm, tādā veidā stimulējot viņus nākotnē saistīt savu dzīvi ar zinātni vai uzņēmējdarbību. Citu valstu pieredze liecina, ka ap šāda veida centru nākotnē potenciāli sāk veidoties vide un kopienas, kas veicina inovāciju radīšanu – inkubatori, tehnoloģiju pārneses centri un pat valsts mēroga organizācijas. Lai vairotu jauniešu interesi par zinātni jau agrā vecumā, pašvaldībai ir jārada “mobilās misijas”, kuru ietvaros uz bērnudārziem un skolām tiktu vesti zinātnes centra eksponāti, kā arī tiktu demonstrēti eksperimenti un jaunākie zinātniskie sasniegumi.

Izvēle par labu inovatīviem risinājumiem

Pašvaldībai ir jāmotivē uzņēmēji piedāvāt inovatīvus risinājumus, kā gudrāk un ar mazākiem resursiem apsaimniekot pilsētas infrastruktūru. Šādu mērķu sasniegšanai pašvaldībai ir jārīko konkursi, aicinot uzņēmējus iesniegt konkrētus priekšlikumus, kas nākotnē var uzlabot Rīgas ikdienu. Piemēram, pašvaldība varētu izsludināt publisko iepirkumu labākajam ceļu satiksmes sakārtošanas risinājumam, tukšās taras savākšanas metodei vai efektīvākajam transporta plūsmas analīzes modelim. Kad problēmas ir komplicētākas un ir nepieciešama jaunas metodes vai tehnoloģiju izstrāde, pašvaldības uzdevums ir risinājumu izstrādē piedāvāt iesaistīties vietējiem zinātniekiem. Piemēram, šādā veidā varētu aicināt piedāvāt alternatīvu risinājumu, kā ar mazāku finanšu ieguldījumu un inovatīvu tehnoloģiju pielietojumu ir iespējams nomazgāt Nacionālās bibliotēkas jumtu. Tas ir nacionāla līmeņa instruments, kā pašvaldība, atrisinot pati savas problēmas, var sniegt būtisku pienesumu vietējās uzņēmējdarbības un zinātnes vai konkrētas industrijas attīstībai.

Atbalsta programma jaunajiem uzņēmējiem

Šīs pašvaldības atbalsta programmas mērķis ir piešķirt finansējumu jauniem un inovatīviem uzņēmēju projektiem gadījumos, kad viņu radītajam produktam ir parādījies pirmais starptautiskais klients. Nereti ir gadījumi, kad uzņēmums ir izveidojis jaunu produktu (tehnoloģiju), kuru var izmantot starptautisks uzņēmums, taču trūkst finansējuma tieši projekta iedzīvināšanai (testiem, demonstrācijām) un tehnoloģisko risku novēršanai (pirms ražošanas uzsākšanas). Šādā veidā pašvaldība var stimulēt jaunu uzņēmumu un darbavietu radīšanu Rīgā.

Izglītība

Mēs nodrošināsim adekvātu un reālajai situācijai atbilstošu pašvaldības kompensāciju visiem pirmskolas vecuma bērniem, kuri vietu trūkuma vai citu apstākļu dēļ apmeklē privāto bērnudārzu. Mēs panāksim, ka skolēni ar invaliditāti netiek izolēti no sabiedrības un mācās parastās skolās. Mēs galvosim studiju kredītu visiem Latvijas iedzīvotājiem, kas iestāsies kādā no pasaules TOP10 augstskolām. Mēs veicināsim izcilību Latvijas skolēnu vidū – to var nodrošināt skolotāji, kuri ir motivēti regulāri pilnveidot savas pedagoģiskās prasmes un zināšanas. Mēs skolas izveidosim par vietu, kas piedāvā plašu iespēju klāstu, kā nodarbināt bērnu pēc stundām un vasaras sezonā. Mēs radīsim vairāk ģimnāziju un liceju ar motivētiem pasniedzējiem, kas veicinās izcili augstu rezultātu sasniegšanu.

Labākais bērnudārzs ikvienam bērnam

Ikviena bērna vecākiem ir jādod iespēja savai atvasei izvēlēties labāko bērnudārzu. Lai bērnudārzi būtu motivēti bērniem piedāvāt iespējami labākos apstākļus, ir jāveicina konkurence dārziņu vidū. Pašvaldībai ir jāsedz konkrēta un visiem vienāda summa par bērna uzturēšanos bērnudārzā neatkarīgi no tā, vai tas ir privātais vai pašvaldības dārziņš. Pašvaldības kompensācijas apjoms nedrīkst būt noteikts mākslīgi, tam ir jāatbilst reālajām izmaksām par bērna uzturēšanos un izglītību dārziņā. Šobrīd noteiktā kompensācija ir jāpalielina līdz 250 eiro mēnesī.

Izcilības programma visiem Latvijas jauniešiem

Ir jārada izcilības programma, kas piedāvātu pilnībā galvotu Rīgas pašvaldības studiju kredītu  ikvienam Latvijas jaunietim, kurš ir iestājies kādā no TOP10 pasaules augstskolām. Ja jaunietis pēc augstskolas absolvēšanas 10 gadus nostrādās pašvaldības labā, kredīts tiks pilnībā dzēsts. Lai iedrošinātu studentus riskēt, veidot uzņēmumus un īstenot savas idejas, sadarbībā ar investīciju profesionāļiem ir jāizveido Rīgas ideju fonds. Pašvaldībai ir jārada partnerība ar Rīgas universitātēm un nozaru augstskolām, lai stimulētu akadēmisko zināšanu sasaisti ar tautsaimniecības vajadzībām.

Mazāks bērnu skaits speciālajās skolās

Latvijā tiek kultivēta sabiedrības segregācija, liekot lielai daļai bērnu ar invaliditāti mācīties speciālajās skolās. Pasaules attīstītajās valstīs šie bērni mācītos parastās sākumskolās, pamatskolās un vidusskolās. Ir tikai atsevišķi gadījumi, kad bērni ar patiešām nopietniem garīgās vai fiziskās attīstības traucējumiem ir jāizolē no tradicionālās mācību vides. Nedrīkst pieļaut bērnu ar invaliditāti diskrimināciju un ir maksimāli jāstimulē viņu iekļaušanās sabiedrībā. Jebkuram bērnam ar invaliditāti ir jādod iespēja mācīties labā skolā, kas vairotu viņa potenciālo konkurētspēju un labklājību nākotnē. Reizē tas veicinātu arī citu skolēnu toleranci un izpratni par to, ka sabiedrību veido dažādi cilvēki ar atšķirīgām spējām un vajadzībām.

Vairāk ģimnāziju un liceju

Starptautiskie pētījumi parāda lielāko Latvijas izglītības sistēmas klupšanas akmeni – rezultāti ir ļoti viduvēji. Ir jārada vairāk ģimnāziju un liceju ar augsti motivētiem pasniedzējiem, kas veicinātu izcili augstu rezultātu sasniegšanu. Visās klasēs ir jānodrošina iespēja ikvienam skolēnam īstenot savu potenciālu arī (un it īpašii!) tad, ja tas ir augstāks par skolas prasību izpildei nepieciešamo.

Skolotāju tālākapmācība

Apstākļos, kad pasaule mainās ļoti ātri, ir jāmotivē skolotāji regulāri pilnveidoties un attīstīt savas prasmes. Skolotāji jau vairākkārt ir vīlušies valsts pārvaldē, “balvā” par izciliem rezultātiem un savu zināšanu papildināšanu iegūstot negaidītu algas pazeminājumu. Tā tas nedrīkst būt. Ir jāizveido “bonusu sistēma”, kuras ietvaros skolotāji ik gadu konkrētas summas vērtībā var izvēlēties kursus vai nodarbības, lai uzlabotu savas prasmes un zināšanas. Par šādu kursu veiksmīgu pabeigšanu skolotājiem no pašvaldības ir jāsaņem prēmijas.

Skolotāju sagatavošana jaunajai mācību pieejai

Drīzumā visās valsts skolās tiks ieviesta jauna – kompetencēs balstīta – mācību pieeja. Lai Rīgas skolotāji ātrāk un kvalitatīvāk apgūtu jaunās mācību metodes un saturu, pašvaldībai ir jānodrošina finansiāls atbalsts viņu profesionālajai pilnveidei. Pārejas periods nedrīkst atstāt negatīvu iespaidu uz šī brīža skolēnu zināšanām un mācību disciplīnu, tāpēc pašvaldībai ir jāpalīdz skolotājiem ātrāk pielāgoties jaunajiem apstākļiem.

Pagarinātās dienas nodarbības

Daudziem bērniem stundas skolā beidzas agrāk nekā viņu vecāku darbadiena, kas rada grūtības droši nogādāt bērnu no skolas līdz mājām. Lai bērni vieni neatrastos uz ielas un būtu drošībā laikā no skolas līdz vecāku darbadienas beigām, jāpilnveido skolu infrastruktūra. Skolām ir jāpiedāvā plašs interešu nodarbību spektrs, pašām nodrošinot dažāda veida nodarbības un/vai piedāvājot iespēju savās telpās darboties privātiem uzņēmumiem un organizācijām. Arī individuāli uzlabot prasmes priekšmetos, kuras skolēnam stundu laikā sagādā grūtības, vai tieši otrādi – attīstīt izcilību prasmēs, kuros skolēna spējas ir augstākas par skolas piedāvāto “standartu” – būtu jāpiedāvā skolai pagarinātās dienas nodarbībās, nevis jāliek tas darīt mājās kopā ar ģimeni.

Interešu izglītība vasarās

Ne visiem bērniem ir iespēja vasarās doties uz laukiem pie vecvecākiem vai apmeklēt vasaras nometnes. Ņemot vērā to, ka skolotāji saņem algu par trim brīvajiem vasaras mēnešiem, skolai ir jābūt pieejamai bērniem visu vasaru. Skolai arī vasarā ir jākļūst par vietu, kur iespējams bērnu nodarbināt un attīstīt viņa garīgās un fiziskās prasmes. Lai mainītu skolēna ierasto ikdienas vidi, iespējams veidot sadarbību ar reģionu pašvaldībām un piedāvāt bērnam jaunu pieredzi, īslaicīgi izmitinot viņu citās Latvijas pilsētās un laukos.

Pieaugušo mūžizglītība

Mēs izveidosim mērķtiecīgu pieaugušo izglītības sistēmu, kas visās Rīgas apkaimēs jebkuram pieaugušajam nodrošinās iespēju apmeklēt izglītojošas nodarbības, vērstas uz cilvēka personīgo un profesionālo attīstību, kā arī viņa kompetenču uzlabošanu.

Ielas un transports

Mēs ievērojami samazināsim automašīnu skaitu Rīgas centrā, uzlabojot gaisa kvalitāti un samazinot trokšņa intensitāti pilsētā. Mēs attīstīsim sliežu transporta infrastruktūru, izveidojot jaunas tramvaja līnijas un palielinot vilciena reisu biežumu aktīvākajās satiksmes stundās. Mēs ieviesīsim jaunu un modernu sabiedriskā transporta kustības shēmu, nodrošinot, ka transporta kustības datiem varēs sekot līdzi tiešsaistē. Mēs pārskatīsim, vai sabiedriskā transporta un autostāvvietu cenas noteiktas pamatoti. Mēs panāksim jaunu autostāvvietu izveidi Rīgas dzelzceļa staciju tuvumā, kā arī paplašināsim lielveikalu autoparkus, lai motivētu iedzīvotājus braucienam uz Rīgas centru izmantot sabiedrisko transportu. Mēs radīsim Rīgas centrā ielu, kas būs paredzēta tikai gājējiem. Mēs uzstādīsim Rīgā modernu monitoringa sistēmu un, veicot datu analīzi, ieviesīsim pārmaiņas, kas uzlabos satiksmes plūsmu pilsētā. Mēs motivēsim vismaz 10% Rīgas iedzīvotāju izvēlēties sabiedrisko transportu privātā automobiļa vietā. Mēs novirzīsim pazemē daļu Krasta ielas un Daugavmalā izveidosim promenādi nesteidzīgai laika pavadīšanai ūdens tuvumā. Mēs ik gadu ieguldīsim 50 miljonus eiro ielu remontdarbos, padarot Rīgu par ceļubūves un ceļu uzturēšanas paraugu Baltijā.

Ērta velotransporta infrastruktūra

Lai Rīgas centru padarītu apdzīvotāku un draudzīgāku pilsētas iedzīvotājiem, tas ir iespēju robežās jāatbrīvo no automašīnām. Tādā veidā tiktu uzlabota gaisa kvalitāte un samazināts trokšņa līmenis, Rīgas centram kļūstot gan par pievilcīgu dzīvesvietu ģimenēm ar bērniem, gan darbavietu jauniem, uzņēmīgiem cilvēkiem. Viens no instrumentiem, kā atbrīvot centru no automašīnām, ir ērtas velotransporta infrastruktūras izveide. Veloceliņi Rīgā ir jāievieš pārdomāti un pakāpeniski, īpašu uzmanību pievēršot “artērijām”, kas savieno Rīgas centru ar citiem pilsētas rajoniem. “Rīdzinieka kartes” īpašniekiem jādod iespēja izmantot privātās velonomas pakalpojumus par 14,99 EUR gadā. Atbrīvojot rīdziniekus no vajadzības velosipēdu iegādāties, pašiem nodrošināt apkopi un rūpēties par tā drošību, viņi būs motivētāki izvēlēties šāda veida transportu ikdienā.

Jāattīsta sliežu sabiedriskais transports

Lai samazinātu sastrēgumus galvaspilsētā, jāmotivē Pierīgas un Rīgai tuvo pilsētu iedzīvotāji braucienam uz Rīgas centru izmantot dzelzceļa satiksmi. Pašvaldības uzdevums ir nodrošināt bezmaksas autostāvvietas pie visām Rīgai tuvumā esošajām dzelzceļa stacijām. Tādā veidā cilvēki varēs ērti atstāt automašīnu pie savas dzīvesvietas tuvākās dzelzceļa stacijas un tālāk uz darbu doties ar vilcienu.  Lai vilcieni nebūtu pārpildīti, pašvaldībai ir jānodrošina papildu reisi aktīvākajās satiksmes stundās. Tāpat pie dzelzceļa stacijām un noslogotākajām sabiedriskā transporta pieturvietām ir jāizvieto ērtas velosipēdu novietnes. Arī pilsētā jāattīsta sliežu transporta infrastruktūra, papildinot jau esošās un izveidojot jaunas tramvaja līnijas. Sevišķi nepieciešama ir tramvaja līnija uz Purvciemu, Pļavniekiem un Ziepniekkalnu, kur dzīvo liela daļa Rīgas iedzīvotāju. Lai ļautu tramvajiem būt pilnīgi neatkarīgiem no pārējās satiksmes plūsmas, pilsētas ielās jāizvieto moderni luksofori, kas tramvajiem vienmēr nodrošinātu zaļo gaismu.

Sabiedriskā transporta kustības modernizēšana

Sabiedriskā transporta kustības datiem ir jābūt pieejamiem tiešsaistē, lai iedzīvotāji varētu sekot līdzi, kur konkrēti atrodas transporta līdzeklis, ar kuru viņi vēlas pārvietoties. Pieturās ir jāuzstāda elektroniskie tablo, kas rādītu atlikušo laiku līdz transporta pienākšanai. Nepieciešams veikt sabiedriskā transporta kustības pārklājuma auditu un pasažieru plūsmas analīzi, lai apzinātu neizdevīgos transporta maršrutus un tos likvidētu. Tā vietā ir jārada ērta un efektīva sabiedriskā transporta maršrutu shēma, kas motivētu vismaz 10% iedzīvotāju atteikties no privātā automobiļa lietošanas ikdienā. Ir jāievieš vienots e-talons, ar kuru varētu norēķināties ne tikai pilsētas sabiedriskajā transportā, bet arī piepilsētas vilcienos, kas savieno Rīgas centru ar Pierīgu un Rīgai tuvajām pilsētām. Ir jāatsakās no daudziem biļešu veidiem, ļaujot viena brauciena biļeti vajadzības gadījumā izmantot stundas garumā. Atsevišķi tramvaji, trolejbusi un autobusi jāaprīko ar eksperimentāliem velobagāžniekiem, sniedzot iespēju iedzīvotājiem noguruma dēļ vai velosipēda bojājuma gadījumā doties mājup ar sabiedrisko transportu.

Jaunas autostāvvietas

Cilvēki jau šobrīd, iebraucot Rīgā no citām pilsētām, mēdz atstāt privāto automašīnu kādā no autostāvvietām pie lielveikaliem un tālāk uz centru doties ar sabiedrisko transportu. Ir jāstimulē uzņēmēji, sadarbojoties ar lielveikaliem, paplašināt un padarīt ērtākas, plašākas un drošākas tur jau esošās autostāvvietas. Pašvaldības uzdevums ir nodrošināt ērtu un bieži pieejamo sabiedriskā transporta satiksmi autostāvvietu tuvumā. Nākamais solis, lai atbrīvotu Rīgas ietves un ielu malas no automašīnām, būtu izveidot vairākas lielas autostāvvietas centra tuvumā.

Gājēju iela Rīgas centrā

Veicot izpēti, kura no Rīgas centra ielām šim mērķim būtu visvairāk piemērota, eksperimentālā kārtā uz noteiktu laiku un brīvdienās tā jāpadara tikai par gājēju ielu. Vērojot pieprasījumu un gājēju dinamiku, varēs lemt par šīs ielas padarīšanu par pastāvīgu gājēju ielu. Vairākas citas Rīgas ielas jāpārveido par daļēji gājējiem un velosatiksmei paredzētām ielām ar ierobežotu autotransporta plūsmu.

Transporta plūsmas analīze

Ir jāievieš moderna monitoringa sistēma, kas analizētu transporta plūsmu centra rajonā, uz tiltiem un lielākajos piebraucamajos ceļos. Vadoties pēc šīs programmas sniegtajiem datiem, ir jālemj par izmaiņām (jauniem luksoforiem un ceļazīmēm, maksas iebraukšanas zonām, policijas ekipāžām), kas uzlabotu satiksmes plūsmu Rīgā. Šādā veidā būtu iespējams samazināt sastrēgumus, paātrināt automašīnu caurplūdi un samazināt satiksmes noslogojumu Rīgas centrā un tā apkārtnē. Viens no risinājumiem, lai novirzītu transporta plūsmu apkārt pilsētas centram, ir prāmja līnijas izveide starp Vecmīlgrāvi un Lejas Podragu. Šādas līnijas izveide būtiski ietaupītu braucēju laiku, jo Daugavas šķērsošana pat sastrēgumu stundās aizņemtu ne vairāk kā 10 minūtes. Projektu varētu īstenot, sadarbojoties ar privāto sektoru vai pilnībā tā īstenošanu uzticot privātajam sektoram.

Apdzīvota 11. novembra krastmala

Daļa Krasta ielas ir jānovirza pazemē, virspusē izveidojot pastaigu promenādi posmā no Vanšu līdz Akmens tiltam. Daugavas krasts ir jāpadara ērti pieejams nesteidzīgām pastaigām ikvienam pilsētas iedzīvotājam un viesim, kurš vēlas tur nokļūt no Vecrīgas puses. Tāpat ir jāatvēl vieta pietauvošanās vietu izveidei, kā arī sabiedriskās ēdināšanas un izklaides uzņēmumiem, kas atdzīvinātu krastmalu un padarītu to par pievilcīgu vietu nesteidzīgai atpūtai pie ūdens pašā pilsētas centrā.

Ceļu fonda izveide

Mēs izveidosim “Rīgas ceļu fondu”, kurā ik gadu tiks ieguldīti 50 miljoni eiro no valsts un pašvaldību budžeta un pilsētas nodevām. Desmit gadu laikā sakārtosim visas Rīgas maģistrālās ielas un lielāko daļu Rīgas apkaimju mazo ielu.

Vide

Mēs īstenosim PET pudeļu depozīta ieviešanu, tādā veidā palielinot pārstrādāto atkritumu daudzumu un atbrīvojot Rīgas grāvmalas no pudelēm, kā arī izvietosim atkritumu šķirošanas konteinerus pie visām Rīgas dzīvojamajām ēkām. Mēs nodrošināsim gaisa kvalitātes uzlabošanos, piecu gadu laikā padarot Rīgu par pilsētu, kas pilnībā atteikusies no ogļu izmantošanas apkurē. Mēs atbrīvosim no automašīnām Rīgas iekšpagalmus, padarot tos zaļākus un pieejamākus Rīgas iedzīvotājiem. Mēs garantēsim, ka pilsētas ielās parādās arvien vairāk automobiļu ar zemu vai neesošu kaitīgo izmešu īpatsvaru. Mēs pakāpeniski izveidosim tādu notekūdeņu savākšanas un kanalizācijas sistēmu, kas ļaus ielās izmantot šķembu granulas vai citus pretslīdes materiālus sāls vietā. Mēs noteiksim kā obligātu prasību atļaut renovēt koka apbūves projektus Rīgā tikai tad, ja kokmateriāli tiks saglabāti kā ēkas nesošās konstrukcijas.

Atkritumu šķirošana

Lielākā daļa (89%) Rīgas iedzīvotāju atbalsta PET pudeļu depozīta ieviešanu, kas paredz nelielu atlīdzību apmaiņā pret izlietotajiem pudeļu iepakojumiem. Ieviešot sistēmu, kas jau teicami darbojas lielākajā daļā ES valstu, būtu iespējams palielināt pārstrādāto atkritumu daudzumu un attīrīt Rīgas vidi no plastmasas iepakojumiem. Tāpat pašvaldības uzdevums ir izveidot saistošos noteikumus, kas paredzētu atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumiem izvietot šķirošanas konteinerus pie visām dzīvojamajām mājām, jo bieži vien vienīgais nopietnais šķērslis atkritumu šķirošanai ir konteineru neesamība dzīvesvietas tuvumā. Ir nepieciešams īstenot vērienīgu kampaņu, kas informētu iedzīvotājus par atkritumu šķirošanas priekšrocībām un ieguvumiem.

Vairāk parku un zaļāki iekšpagalmi

Rīga ir jāpadara ne tikai par modernu, bet arī ļoti zaļu Eiropas galvaspilsētu. Ir gan jāatjauno esošie parki, gan arī jāveido jaunas, modernas un aizraujošas zaļās zonas pilsētvidē. Piemēram, jāpārvērš par parku konkrēts ielas posms, kokus, zālāju un apstādījumus integrējot starp ēkām, ietvi un braucamo daļu. Vēl viena Rīgas problēma ir māju iekšpagalmi, kas šobrīd ir pārpildīti ar automašīnām. Būtu jāveido jaunas daudzstāvu un pazemes stāvvietas, lai iekšpagalmos atbrīvotu vietu apstādījumiem un rotaļlaukumiem. Sadarbojoties ar iekšpagalmu īpašniekiem, jāatrod modelis, kā tos padarīt draudzīgākus un pieejamākus iedzīvotājiem, nevis viņu automašīnām.

Gaisa piesārņojuma samazināšana

Atjaunojot esošo monitoru darbību un izvietojot papildu monitorus, Rīgā ir jāievieš jauna monitoringa sistēma, kas ļautu iegūt iespējami precīzākus datus par gaisa piesārņojuma līmeni pilsētā. Pašvaldībai  jānosaka piecu gadu pārejas periods no akmeņoglēm uz alternatīviem apkures veidiem visām privātīpašumā esošajām ēkām. Lai stimulētu iedzīvotājus atteikties no akmeņogļu izmantošanas, ir jāpiemēro NĪN atlaide visiem, kas izvēlas pāriet uz alternatīviem apkures veidiem. Pensionāriem un sociāli maznodrošinātām personām jāpiešķir bezmaksas granulu katli. Tādā veidā Rīga 2022. gadā kļūtu par pilsētu, kas pilnībā atteikusies no ogļu kā apkures materiāla izmantošanas. Pašvaldībai jānosaka, ka Rīgas ostai ir pilnībā jāpāriet uz slēgta tipa ogļu pārkraušanas sistēmu, lai izvairītos no kaitīgo putekļu nokļūšanas pilsētvidē. Pašvaldības uzdevums ir rādīt labās prakses piemēru, izmantojot siltumsūkņus, saules kolektorus un citas energoefektīvas iekārtas pilsētas sabiedriskajās ēkās, kā arī regulāri informēt sabiedrību par šādu tehnoloģiju priekšrocībām.

Bezizmešu automašīnas un sabiedriskais transports

Pašvaldībai ir jāveicina zemu vai neesošu kaitīgo izmešu transportlīdzekļu lietošana iedzīvotāju vidū. Šī mērķa sasniegšanai būtu jāveic vairāki uzdevumi. Pirmkārt, jāievieš bezmaksas elektroautomobiļu, hibrīdautomobilu un ūdeņraža automobiļu stāvvietas Rīgā. Otrkārt, piesaistot privāto finansējumu (lielveikalus, degvielas uzpildes stacijas u.tml.), jāievieš šādu automašīnu uzlādes punkti Rīgā. Treškārt, pilsētas autoparkam ir jāiegādājas tikai automašīnas bez iekšdedzes dzinējiem. Ceturtkārt, arī Rīgas pilsētas transporta parka nolietoto autobusu vietā jāiegādājas tikai autobusi ar bezizmešu ūdeņraža dzinējiem, pakāpeniski veidojot pilsētā ūdeņraža uzpildes staciju tīklu.

Smaku likvidēšana Sarkandaugavā

Sarkandaugavas iedzīvotāji nereti sūdzas par spēcīgu naftas smaku savas dzīvesvietas teritorijā. Neskatoties uz to, ka Valsts Vides dienests (VVD) ir secinājis, ka visi normatīvi ir ievēroti, daļa pilsētas iedzīvotāju regulāri cieš no nepatīkama gaisa piesārņojuma. Ja nepieciešams, normatīvais regulējums ir jāmaina, pieprasot ostas lietotājiem novērst smakas izplatīšanos Sarkandaugavas apkaimē. Gaisā jūtamā sēra oksīdu izraisītā  smaka ir ne tikai nepatīkama, bet vairumā gadījumu arī kaitīga cilvēka veselībai. Lai novērstu citas šāda veida situācijas, Rīgas domes atbildīgo dienestu rīcībā ir jābūt pārvietojamai laboratorijai, ar kuru operatīvi konstatēt kaitīgo gaisa piesārņojumu un/vai smakas.

Rīgas ielas bez sāls

Sāls uz Rīgas ielām ziemas periodā nodara nopietnu kaitējumu ne tikai iedzīvotāju apaviem un apģērbam, bet arī dzīvojamajām mājām un automašīnām. Turpinot Rīgas ielu remontdarbus, būtu pakāpeniski jāizveido tāda notekūdeņu savākšanas un kanalizācijas sistēma, kas ļautu izmantot šķembu granulas vai citus alternatīvos pretslīdes materiālus. Tādā veidā būtu iespējams pakāpeniski pilnībā atteikties no sāls kaisīšanas Rīgas ielās.

Vairāk koka celtņu pilsētā

Rīgas pašvaldībai ir jāveicina kokmateriālu kā energoefektīvāko būvmateriālu izmantošana māju būvniecībai pilsētā. Stereotips par koksni kā ugunsnedrošu materiālu neatbilst patiesībai. Koksne ir ne tikai vizuāli pievilcīgs un videi draudzīgs, bet arī relatīvi ugunsdrošs būvmateriāls. Pašvaldības saistošajos noteikumos ir jānosaka, ka pilsētā esošie koka apbūves projekti ir renovējami, tikai saglabājot kokmateriālus kā ēkas nesošās konstrukcijas. Atsevišķos pašvaldības pasūtītajos objektos kā obligāta prasība iepirkuma aprakstā jānorāda kokmateriālu izmantošana ēkas celtniecībā. Tādā veidā pašvaldība rādīs labas prakses piemēru koksnes kā būvmateriāla izmantošanai.

Mājokļi un Rīgas Namu pārvaldnieks

Mēs veiksim radikālu SIA “Rīgas Namu pārvaldnieks” (RNP) reorganizāciju, izskaužot tur pastāvošo korupciju. Mēs kā vienu no galvenajiem RNP uzdevumiem noteiksim reālas atbildības uzņemšanos par daudzdzīvokļu māju siltināšanu un energoefektivitātes uzlabošanu. Mēs piemērosim nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus tām jaunbūvēm vai restaurētajām ēkām, kas atbildīs augstas energoefektivitātes rādītājiem.

SIA “Rīgas Namu pārvaldnieks” reorganizācija

Pēdējos 3 gados no RNP pakalpojumiem ir atteikušās aptuveni 400 dzīvojamās ēkas. Tas ir reāls indikators tur valdošajai korupcijai un iedzīvotāju vēlmju ignorēšanai. Arī Valsts kontroles veiktajā RNP revīzijā tika secināts, ka dzīvokļu īpašnieki Rīgā ir spiesti apmaksāt pašvaldības uzņēmuma RNP atsevišķu darbinieku nelikumīgās darbības, izšķērdību un nolaidību, kā arī fiktīvi nodarbinātu cilvēku “darbu”. Lai iedzīvotāji atkal uzticētos Rīgas lielākajam namu apsaimniekotajam, ir jāveic radikāla RNP reorganizācija, atdalot namu apsaimniekošanu funkcijas no ar attīstību saistītiem mērķiem. Namu apsaimniekošanas jautājumi ir jāsadala 5 atbildīgajos rajona iecirkņos – Centra, Latgales, Vidzemes, Kurzemes un Zemgales, bet uz attīstību vērstās funkcijas ir jāorganizē centralizēti, izveidojot centralizētu siltināšanas, zemes īpašumu tiesību pārvaldes un citas nodaļas. Ir jānodrošina, ka, veicot plānotos iepirkumus, RNP ievēro visas likumā noteiktās prasības, lai dzīvokļu īpašniekiem tiktu izvēlēts ekonomiski izdevīgākais preču vai pakalpojumu sniedzējs. Dzīvojamajām ēkām, kuru dzīvokļu īpašnieki ir nolēmuši pārņemt ēkas pārvaldīšanas tiesības vai vienojas par cita pārvaldnieka izvēli, RNP avārijas situāciju novēršanai uzkrātos līdzekļus ir jānodod jaunajam pārvaldniekam.

Energoefektīva būvniecība un dzīvojamo ēku siltināšana

Rīgas pašvaldības uzdevums ir samazināt pilsētas enerģijas kopējo patēriņu, veicinot energoefektīvu ēku celtniecību un esošo ēku siltināšanu. Pašlaik Rīgā ir tikai nedaudz vairāk par 40 siltinātām daudzdzīvokļu mājām un tikai dažas no tām ir SIA “Rīgas namu pārvaldnieks” (RNP) pārvaldībā. Rīgas pilsētas potenciāls ir katru gadu siltināt vismaz 100 ēku, līdz 2021. gadam kopumā nosiltinot aptuveni 500 māju. RNP pakļautībā ir jāizveido atsevišķa nodaļa, kuras atbildībā būtu Eiropas Savienības (ES) atbalsta programmas “Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu dzīvojamajās ēkās” popularizēšana un tās piedāvāto finanšu līdzekļu mērķtiecīga izmantošana. Nodaļas uzdevums būtu palīdzēt Rīgas dzīvokļu māju apsaimniekotājiem, iedzīvotājiem un dzīvokļu īpašnieku biedrību pārstāvjiem ar ES atbalstu īstenot energoefektīvu ēku siltināšanas projektus. Tās uzdevums būtu arī energoefektīva dzīvesstila popularizēšana iedzīvotāju vidū un atbildīgo personu konsultēšana par nepieciešamo dokumentāciju un citām prasībām ES atbalsta iegūšanai dzīvojamo ēku siltināšanas projektiem. Lai veicinātu energoefektīvu būvniecību, Rīgas pašvaldībai ir arī jāpiešķir NĪN atvieglojumi tām jaunbūvēm vai restaurētajām mājām, kas atbilst energoefektivitātes rādītājam = / < 40 kWh/m2 gadā. Tāpat ir jānodrošina visu Rīgas namu pieslēgšana kanalizācijas sistēmai, novēršot situāciju, ka 21. gadsimtā lielai daļai Rīgas ēku ir nepieciešami asenizācijas pakalpojumi.

Pašvaldības budžets un nodokļi

Mēs panāksim, ka Rīgas domes budžets netiks grozīts biežāk kā reizi gadā, lai pilsētas attīstība tiktu plānota ilgtermiņā. Mēs samazināsim pašvaldības subsīdijas Rīgas domes uzņēmumiem par aptuveni 10 miljoniem eiro gadā. Mēs izveidosim 7 gadu ilgtermiņa investīciju programmu, kas ļaus samazināt pārmaksāšanas un fiktīva projekta īstenotāja izvēles riskus. Mēs atjaunosim NĪN likmi nekustamajam īpašumam 2015. gada apmērā un izmantosim NĪN atlaides, lai atbalstītu uzņēmējdarbību.

Rīgas domes budžeta grozīšana

Kategoriski nav pieļaujams grozīt Rīgas budžetu vairāk par vienu reizi gadā, lai pilsētas attīstība tiktu plānota ilgtermiņā, un visas iesaistītās puses varētu rēķināties ar sākotnēji pieņemtajiem lēmumiem. Ir nepieņemami, ka iepriekšējos gados Rīgas domes budžets ir ticis grozīts līdz pat četrām reizēm viena gada laikā, uzskatāmi demonstrējot pašvaldības vadības nespēju domāt ilgtermiņā.

Lielāka kontrole pār pašvaldības uzņēmumiem

Rīgas dome pārvalda savus uzņēmumus neefektīvi un necaurspīdīgi. Rīkojoties saimnieciski un pārejot uz racionālu izdevumu kontroli, samazinātos pašvaldības subsīdiju īpatsvars un palielinātos ienākumi no uzņēmumiem dividenžu veidā. Novērtējums liecina, ka, izveidojot vienotu iepirkumu un IT sistēmu, kā arī administratīvo pakalpojumu centru, Rīgas domes subsīdijas uzņēmumiem samazinātos par gandrīz 10 miljoniem eiro. Tajā pašā laikā ienākumus no dividendēm pašvaldības budžetā būtu iespējams palielināt par 6,5 miljoniem eiro. Neefektīvi izmantotā pašvaldības un tās uzņēmumu manta un nekustamie īpašumi ir jānodod privatizācijai, lai nodrošinātu rentabilitāti pašvaldības uzņēmumu aktīviem. Kotējot pašvaldības uzņēmumus biržā, tie tiktu dabiski vērsti uz attīstību un peļņu, jo ārējie investori vēlēsies atpelnīt ieguldītos līdzekļus. Pašvaldības uzņēmumiem un Rīgas brīvostai ir jāpiemēro OECD rekomendācijas līdzīgi kā tas jau tiek darīts valsts pārvaldē.

Nekustamā īpašuma nodoklis (NĪN)

NĪN likme dzīvojamajai platībai ir jāatjauno 2015. gada apjomā, ja nekustamais īpašums pieder Rīgā līdz 2009. gadam deklarētai personai un tas ir vienīgais mājoklis, kas ir šīs personas īpašumā. Pensionāriem jāpiešķir atlaide NĪN atlaide 90% apmērā īpašumam, kas ir šīs personas deklarētā dzīvesvieta. Pārējās piešķirtās sociālās atlaides NĪN Rīgas iedzīvotājiem ir jāsaglabā esošajā līmenī.

Lai sniegtu atbalstu uzņēmējdarbībai Rīgas teritorijā, ir jāievieš 25% NĪN atlaide ēkām un 70% atlaide zemei gadījumos, kad:

  • uzņēmuma eksports ir lielāks nekā 10 milj. eiro gadā, tiek nodarbināti vismaz 50 cilvēki, kā arī tiek veikti ieguldījumi infrastruktūras attīstībā;
  • uzņēmumu īpašumā ir rūpnieciskās ražošanas ēkas, tajās notiek pamatražošana, iepriekšējā gada laikā ir tikuši investēti līdzekļi ražošanā, kā arī tikušas saglabātas darbavietas virs 80 % apjomā attiecībā pret vidējo darbavietu skaitu iepriekšējā gadā;
  • jaunizveidots uzņēmums ir reģistrēts iepriekšējā gadā, radītas ne mazāk kā 5 jaunas darbavietas un darbinieku ikmēneša vidējā darba samaksa nav zemāka par vidējo darba algu Rīgā.

Ar NĪN atlaidēm ir jāveicina uzņēmējdarbība Rīgas brīvostas teritorijā, lai tur esošās tukšās zemes tiktu apsaimniekotas un izmantotas. Visiem aktīvi strādājošajiem uzņēmumiem šajā teritorijā ir jāpiemēro NĪN atlaide 80% apmērā, bet neaktīvajiem uzņēmējiem ir jāmaksā NĪN pilnā – 100% – apmērā.

Efektīva investīciju programma

Rīgas domes ikgadējā investīciju programma ir pakļauta īstermiņa plānošanai, kā rezultātā notiek sasteigta un nepamatoti dārga projektu īstenošana. Būtu jāpāriet uz vienotu pašvaldības iestāžu un uzņēmumu 7 gadu ilgtermiņa investīciju programmu, samazinot risku, ka projekta īstenotājs tiek izvēlēts fiktīvi un/vai tiek krietni pārmaksāts par projekta īstenošanu. Tādā veidā būtu iespējams novērst pārmaksāšanu par pašvaldības pasūtīto projektu realizēšanu aptuveni 150 miljonu eiro apmērā jeb vidēji par 21 miljonu eiro katru gadu. Sadarbībā ar Rīgas brīvostu ir jāveicina investoru piesaiste ostas brīvo zemju racionālai izmantošanai, lai veicinātu industriālo parku, rūpniecības uzņēmumu, termināļu izveides un citu neapgūto teritoriju attīstību.

Iedzīvotāju iesaiste un iniciatīva

Rīgas pašvaldības budžetā ir jāizveido tā sauktā līdzdalības sadaļa, četru gadu laikā novirzot 20 miljonus eiro rīdzinieku iniciatīvām pilsētas attīstīšanai. Ikvienam Rīgā deklarētam iedzīvotājam būtu jābūt iespējai savā vai NVO vārdā iesniegt projektu Rīgas pilsētvides uzlabošanai, kura īstenošanai ir nepieciešams finansiāls atbalsts. Ja projekts atbildīs izvirzītajiem kritērijiem, visiem Rīgā deklarētajiem iedzīvotājiem tiks dota iespēja balsot par tā īstenošanu. Balsošanai tiks izvirzīti tikai projekti, kas būs sabiedriski (ne komercprojekti), atradīsies Rīgas teritorijā un neradīs pastāvīgās izmaksas nākotnē. Tiks īstenota arī tehniskās izpildāmības analīze – piemēram, vai projekta potenciālās izmaksas atbilst prasītajai naudas summai. Projekti, kas būs ieguvuši visvairāk balsu, saņems nepieciešamo finansējumu to realizācijai.

Laba pārvaldība

Mēs izveidosim platformu, ar kuras palīdzību iedzīvotāji varēs ērti iesniegt savas sūdzības par nekompetentām pašvaldības amatpersonām. Mēs nodrošināsim, ka detalizēta informācija par Rīgas domes budžeta īstenošanas plānu un tā izmaiņām ir viegli pieejama tiešsaistē. Mēs izveidosim vienotu sistēmu informācijas datubāzēm un reģistriem, lai vienreiz iesniegtā informācija būtu brīvi pieejama visām pašvaldības iestādēm. Mēs radīsim pašvaldības civildienestu, nosakot skaidras un caurskatāmas vadlīnijas, pēc kurām jāpieņem darbā domes un tās struktūrvienību darbinieki. Mēs piedāvāsim pašvaldības prakses programmas, kas ļaus piesaistīt darbam domes struktūrās jaunus un spējīgus darbiniekus. Mēs izveidosim efektīvu partnerību ar NVO, kas dos pilsētas attīstībai simtiem jaunu ideju un tūkstošiem motivētu palīgu.

Domes darba caurskatāmība

Lai iedzīvotāji varētu sekot līdzi Rīgas domes darbam, detalizētai informācijai par budžeta īstenošanas plānu un tā izmaiņām jābūt viegli pieejamai tiešsaistē. Tāpat ir jāpadara publiski pieejami domes un tās kapitāldaļu sēžu balsojumu rezultāti un protokoli, kā arī internetā jātranslē sanāksmju norise. Rīgas domes kapitālsabiedrībām ir jāizveido mājaslapas un jānodrošina publiski pieejama informācija par savu darbību, tostarp finanšu pārskatiem. Lai kontrolētu pašvaldības darba kvalitāti, ir jāizveido interneta platforma, kurā iedzīvotāji varētu ērti iesniegt sūdzības, vēršoties pret nepietiekami aktīvām vai nekompetentām pašvaldības amatpersonām. Ieviešot šādu sistēmu, Rīgas iedzīvotāji varēs prasīt tiešu atbildību par neapmierinošu darbu no konkrēta politiķa, par kuru viņi ir balsojuši. Rīgas domes un tās pārvaldībā esošo uzņēmumu statistikas dati ir jāpadara publiski pieejami, ļaujot tos izmantot žurnālistiem, uzņēmējiem un zinātniekiem pētniecisku darbu veikšanai. Ir nepieciešams veikt ārējo auditu visās Rīgas domes struktūrvienībās, un tā rezultātus jāpadara publiski pieejamus.

Rīgas domes parādu mazināšana

Rīgas dome nesaimnieciski pārvalda savu parādu. Katru gadu parāda procentos un pamatsummā tiek atmaksāti aptuveni 50 miljonu eiro. Maksājumi ir nepamatoti lieli, un ar gudru finanšu pārvaldību tos ir iespējams samazināt par vairāk nekā 35 miljoniem eiro katru gadu. Tāpat Rīgas dome neseko līdzi tam, kā savu parādu pārvalda tās uzņēmumi. Piemēram, pašvaldības uzņēmumam “Rīgas satiksme” neprasmīgas parāda pārvaldīšanas un saimniekošanas dēļ pašvaldība katru gadu dotācijā maksā gandrīz 25 miljonus eiro. Šī nesaimnieciskā rīcība ir nekavējoties jāizbeidz.

Elektroniska dokumentu aprite un birokrātijas mazināšana

Ir jābūt iespējai visus Rīgas domei nepieciešamos dokumentus iesniegt elektroniski. Par vienu no Rīgas domes prioritātēm ir jāizvirza vienotas pašvaldības informācijas datubāzes un reģistru izveide. Vienreiz iesniegtajai informācijai ir jābūt brīvi pieejamai visām pašvaldības iestādēm, tādējādi neliekot iedzīvotājiem datus, kas satur identisku informāciju, iesniegt atkārtoti. Šādas sistēmas ieviešana paātrinās informācijas apriti un apstrādi, kā arī mazinās birokrātiju Rīgas domē, tādā veidā atvieglojot iedzīvotāju komunikāciju ar pašvaldību. Likvidējot Rīgas domes un tās departamentu dublējošās funkcijas, būtu iespējams ietaupīt aptuveni 14,8 miljonus eiro. Visas departamentu atbalsta funkcijas – piemēram, grāmatvedību – ir jādeleģē vienam no departamentiem, samazinot birokrātijas un korupcijas riskus.

Pašvaldības darbinieku civildienests

Lai paaugstinātu pašvaldības darbinieku profesionalitāti un kvalifikāciju, ir jāizveido vienots civildienests, nosakot skaidras un caurskatāmas vadlīnijas, pēc kurām jāpieņem darbā pašvaldības darbinieki. Pašvaldības amatu sadales deleģēšana vienotai struktūrai mazinās potenciālo korupcijas risku un novērsīs nekompetentu darbinieku nonākšanu darbā Rīgas domē. Tādā veidā palielināsies darbinieku profesionalitāte un samazināsies pašvaldības birokrātiskais slogs. Lai veicinātu gados jaunu cilvēku interesi par darbu Rīgas domē, ir jāizveido pašvaldības un tās kapitālsabiedrību prakses programmas. To ietvaros jauniešiem tiktu dota iespēja attīstīt un nostiprināt savas zināšanas un prasme pārvaldībā, bet pašvaldībai tā būtu iespēja piesaistīt darbam Rīgas domes struktūrās jaunus un spējīgus darbiniekus.

Efektīva sadarbība ar NVO

Rīgai ir jāveido efektīva sadarbība ar nevalstiskajām organizācijām (NVO) ikvienā no pašvaldības darbības jomām. Tas nozīmē nevis pastarpinātu NVO iesaisti atsevišķos projektos, bet reālu ilgtermiņa partnerību, deleģējot organizācijām konkrētas funkcijas, kas saistītas ar apkaimju attīstību, sociālajiem, izglītības, veselības, kultūras un citiem pakalpojumiem. Atbalstot NVO administratīvās spējas skaidri definētu uzdevumu veikšanai, pilsēta iegūs simtiem jaunu ideju un tūkstošiem motivētu palīgu, tādā veidā radikāli uzlabojot Rīgas sniegto pakalpojumu kvalitāti.

Veselības aprūpe un sociālā drošība

Mēs veicināsim iedzīvotāju informētību par veselības aprūpes piedāvātajiem pakalpojumiem, kā arī nodrošināsim vienkopus izvietotu informāciju par veselības aprūpes iestāžu darbalaiku, pieraksta kārtību un kontaktinformāciju. Mēs radīsim ērtu un pacientiem draudzīgu elektroniskā pieraksta sistēmu Rīgas veselības aprūpes iestādēs. Mēs ieviesīsim iespēju pensionāriem Rīgā saņemt atmaksu par medicīnas pakalpojumiem līdz 100 eiro gadā. Mēs ieviesīsim reālu visiem Rīgas bērniem pieejamu bezmaksas veselības aprūpi, motivējot konkrēto specialitāšu studentus un līdzfinansējot pakalpojumu sniedzēju prakšu izveidošanu Rīgā. Mēs uzbūvēsim pilsētā mūsdienīgu un kvalitatīvu paliatīvās aprūpes centru, lai sniegtu sociālo atbalstu Rīgas iedzīvotājiem un mazinātu specializēto ārstniecības centru noslodzi. Mēs atbalstīsim sociālās uzņēmējdarbības sektoru, veidojot sadarbības projektus ar NVO un deleģējot konkrētas funkcijas sociālajiem uzņēmumiem, lai iesaistītu darba tirgū vairāk cilvēku ar invaliditāti. Mēs izbeigsim necaurredzamās dotācijas Rīgas pašvaldības iestādēm, tā vietā nodrošinot atlaidi par sociālu pakalpojumu “pa tiešo” konkrētai mērķgrupai. Mēs ieviesīsim jauniešu vasaras prakšu un aktīvo vecumdienu programmas senioriem, lai veicinātu šo sabiedrības grupu konkurētspēju un pienesumu sabiedrībai. Mēs četru gadu laikā samazināsim rindu pēc pašvaldības dzīvokļiem par aptuveni 3000 ģimenēm.

Iedzīvotāju informēšana par veselības pakalpojumiem

Pašvaldībai ir jāveicina iedzīvotāju informētība par viņu iespējām un tiesībām saņemt veselības aprūpes pakalpojumus pilsētā. Ir jānodrošina viegli pieejama un regulāri atjaunināta informācija par visiem Rīgas veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem. Pilnveidojot Rīgas veselības platformu www.veseligsridzinieks.lv, ir jānodrošina, ka aktuālā informācija par veselības aprūpes iestāžu un speciālistu darbalaiku, pieraksta kārtību un kontaktinformācija ir pieejama vienuviet.

Elektroniskās pieraksta sistēmas ieviešana

Valsts īstenotais projekts “e-veselība” joprojām kavējas un draud izgāzties. Tikmēr vairākās Latvijas pašvaldībās (Preiļos, Liepājā, Jelgavā, Kuldīgā u.c.) jau tagad tiek veidota pašiem sava elektroniskā pieraksta sistēma. Arī Rīga to nedrīkst atstāt atsevišķu veselības centru vai to apvienību ziņā. Valsts galvaspilsētai ir jākļūst par līderi veselības aprūpes tehnoloģiskajās inovācijās, radot ērtu un visiem pacientiem draudzīgu elektroniskā pieraksta sistēmu, kas nākotnē potenciāli būtu savienojama ar valsts veidoto “e-veselību”. Šādas sistēmas ieviešana paātrinās pierakstu pie speciālistiem, ļaus pacientiem un ārstiem piekļūt iepriekšējo analīžu un veselības pārbaužu rezultātiem, kā arī nodrošinās pārskatāmāku finansējuma izlietojumu veselības aprūpei. Papildu solis ir nepieciešamība izveidot reģistru pacientiem ar īpašām vajadzībām, ievērojot mūsdienu datu aizsardzības augstākus standartus, lai šī informācija būtu operatīvi pieejama neatliekamās medicīnas darbiniekiem un ārstiem.

Visiem bērniem pieejama bezmaksas veselība

Teorētiski veselības pakalpojumi bērniem līdz 18 gadu vecumam ir bezmaksas. Praktiski daudzi vecāki sastopas ar problēmām savlaicīgi pierakstīt bērnu pie zobārsta, acu ārsta, iziet jaundzimušo veselības pārbaudes un veikt citas veselības aprūpes procedūras. Dažkārt šie pakalpojumi tuvākajā laika periodā ir pieejami tikai par maksu. Situācija, kas ir radusies nepietiekama valsts finansējuma un speciālistu trūkuma rezultātā, nav pieļaujama. Lai veicinātu bērnu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, ir jāizveido finanšu mehānisms, kas motivētu topošos veselības aprūpes darbiniekus izvēlēties bērnu ārstniecībai vajadzīgās specialitātes, bet jau esošos darbiniekus veidot savas ārstu prakses. Jānodrošina, ka šo ārstu prakšu izveidošana Rīgā tiktu līdzfinansēta no pašvaldības budžeta.

Atmaksa par medicīnas pakalpojumiem pensionāriem līdz 100 eiro gadā

Šobrīd liela daļa senioru līdzekļu trūkuma dēļ nespēj saņemt pienācīgu veselības aprūpi un iegādāties tiem nepieciešamos medikamentus, bieži vien nonākot necilvēcīgā situācijās, kad jāizšķiras – pirkt pārtiku vai zāles. Mēs 4 gadu laikā ieviesīsim sistēmu, kā rezultātā pensionāriem Rīgā būs iespējams saņemt naudas atmaksu no pašvaldības budžeta līdz 100 eiro gadā par izmantotajiem medicīnas pakalpojumiem, ieskaitot medikamentu iegādi.

Jauns paliatīvās aprūpes centrs

Veco ļaužu sociālās aprūpes un paliatīvās aprūpes pieejamība Rīgā ir nepietiekama. Uz veco ļaužu pansionātiem un paliatīvās aprūpes centriem ir garas rindas vai arī tie maksā ļoti dārgi. Valsts joprojām kavējas izveidot šādus centrus. Pašvaldībai ir jāuzbūvē mūsdienīgs un kvalitatīvs paliatīvās aprūpes centrs, kas nodrošinātu daudziem iedzīvotājiem labklājīgus un cilvēka cieņu neaizskarošus dzīves apstākļus vecumdienās. Tāpat šāda centra izveide palīdzēs mazināt noslodzi citās jomās specializētajiem ārstniecības centriem, kas šobrīd alternatīvu trūkuma dēļ ir spiesti nodrošināt arī paliatīvo aprūpi.

Diskriminācijas mazināšana un šobrīd diskriminēto cilvēku iesaiste darba tirgū

Rīgā joprojām ir vērojama dažādu iedzīvotāju grupu sociālā atstumtība un diskriminācija. Ir jāizveido mehānisms, kas veicinātu minoritāšu, cilvēku invaliditāti, kā arī citu diskriminēto iedzīvotāju grupu iekļaušanos sabiedrībā un nodarbinātību. Lai iesaistītu darba tirgū arvien vairāk iedzīvotāju ar invaliditāti, ir jāveido jauni sadarbības projekti ar NVO un sociālajiem uzņēmumiem. Tāpat jārisina arī ilgstošo bezdarbnieku problēma, veicinot viņu iesaisti darba tirgū un pārkvalificēšanos mūsdienās pieprasītajās specialitātēs.

Izbeigsim necaurredzamās dotācijas

Esošā pabalstu un līdzfinansējuma sistēma ir jāpārskata un maksājumos par sociālajiem pakalpojumiem jāievieš princips “nauda seko cilvēkam”. Lai pakalpojums atsevišķām sabiedrības grupām būtu pieejams ar atlaidi vai bezmaksas, ir jāizbeidz necaurredzamās dotācijas tādām Rīgas pašvaldībai piederošām iestādēm kā slimnīcas vai uzņēmums “Rīgas satiksme”, kas aiziet mērķiem, atšķirīgiem no iedzīvotāju vajadzībām. Tā vietā ir jānodrošina lētāka cena konkrētai šī pakalpojuma mērķgrupai “pa tiešo” – pensionāriem, maznodrošinātām ģimenēm, invalīdiem u.tml. Tas ļaus naudai nonākt tur, kur tā ir patiešām nepieciešama, nevis pazust šī brīža Rīgas pašvaldībai piederošo iestāžu caurajās kabatās.

Studentu un pensionāru nodarbinātības veicināšana

Lai gados jauni cilvēki varētu iegūt savu pirmo darba pieredzi, tādā veidā kļūstot konkurētspējīgāki darba tirgū, ir jāizveido efektīvs darbaspējīgu cilvēku nodarbinātības veicināšanas mehānisms, kā arī jāievieš jauniešu vasaras prakšu programmas. Sadarbojoties ar NVO, ir jāizstrādā aktīvo vecumdienu programmas senioriem, lai arī pensionāriem dotu iespēju pilnveidot savu pieredzi un zināšanas, sniedzot pienesumu sabiedrībai.

Jāsamazina rinda pēc pašvaldības dzīvokļiem

Četru gadu laikā rinda pēc pašvaldības dzīvokļiem ir jāsamazina par aptuveni 3000 ģimenēm. Tām ģimenēm, kas paliek gaidīšanas rindā, ir jāpiedāvā citas atbalsta formas, piemēram, no pašvaldības budžeta līdzekļiem daļēji segt īres maksu. Tāpat pašvaldībai nevajadzētu nodarboties ar jaunu pašvaldības dzīvokļu būvniecību, bet gan būtu jādod iespēja privātai iniciatīvai. Jāļauj dzīvokļu īpašniekiem iepirkuma konkursa kārtībā piedāvāt savu dzīvokli izīrēt pašvaldībai. Ir jāturpina piedāvāt rīdziniekiem izvēlēties izlīdzinātos maksājumus par komunālajiem pakalpojumiem (apkuri, ūdeni), ļaujot plānot savas finanses un būt drošiem par savu nākotni. Pašvaldībai būtu jāizvairās no nevajadzīgas starpniecības komunālajā sfērā, veicinot tādu norēķinu sistēmu, kurā maksājumi nonāk pa tiešo pie piegādātājiem.