Lai
nepieļautu situāciju, ka autovadītājiem divas reizes ir jāmaksā
par ceļu lietošanu, Saeimas deputāts Vladimirs Reskājs Budžeta
un finansu komisijā ir iesniedzis priekšlikumu atlikt jaunās ceļu
nodevas jeb “eirovinjetes” ieviešanu līdz 2016. gadam. Saeimas
deputāta V. Reskāja priekšlikumu Budžeta komisija skatīs
otrdien, 17. jūnijā.
“Izmaiņas,
kas stāsies spēkā ar 1. jūliju, skars gandrīz visus
Latvijas transporta uzņēmumus, tai skaitā starptautisko kravu
autopārvadātājus, kam vajadzēs rēķināties ar papildu
izdevumiem līdz pat 925 eiro gadā par vienu transportlīdzekli.
Latvijas vidējam autoparkam ar 5 mašīnām tas nozīmē līdz 4625
eiro lielus papildu gada izdevumus,” skaidro priekšlikuma autors,
Saeimas deputāts V. Reskājs, vienlaikus norādot, ka tas
mazinās Latvijas uzņēmēju konkurētspēju, jo kaimiņu valstīs
uzņēmējiem nav divas reizes jāmaksā par ceļu lietošanu.
V.
Reskājs uzskata, ka valstī esošā autoceļu uzturēšanas
finansēšanas sistēma netiek izmantota pilnvērtīgi. Šim mērķim
aiziet tikai neliela daļa no paredzētajiem līdzekļiem, līdz ar
to nav pamata ieviest jaunu nodevu līdz brīdim, kamēr autoceļu
fonda programmai ik gadu netiks novirzīti 100% no iekasētā
transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un lielākā daļa no
degvielas akcīzes nodokļa.
Arī
Valsts kontrole savā atzinumā norādījusi, ka nav skaidrs, kāpēc
nodeva netiek ieviesta no 2016. gada, kā tas sākotnēji tika
paredzēts. Aprēķini rāda, ka jaunā nodeva būtiski ietekmēs
Latvijas autopārvadātājus, jo tie maksās 80 līdz 85% no kopējā
nodevas apmēra, kamēr ārvalstu pārvadātāji tikai 15 līdz 20%.
Igaunijas
un Lietuvas uzņēmēji atsevišķu ceļa nodokli nemaksā – tas ir
iekļauts degvielas cenā. Savukārt tā saucamās eirovinjetes
ieviestas tikai Lietuvā, bet Igaunija nesteidzas ar to ieviešanu.